Porsareol bygging

Skal lage en reol så lang så mulig...150cm? og så mange kar så mulig, 3?
Hvilke deler trenges da av porsadeler???
Fåes i 1m lengder?
Må jeg da ha skøyt både på tvers og ned?
Jeg er kanskje litt grønn, men slik er det nå...
hvor store er karene?? tåler reolen vekete? er det første du må finne ut av...
skal de stå i høyden ved siden av hverandre? tegn reolen på ett ark. og begynn og tell de forskjellige delene. bør tegne i "3d" da ... husk justerbare bein!!!! og ville hatt 6 bein. slik at rammen blir 2 x 75=150 om du skjønner.
Geir Kristiansen
[URLBLOCK1]

OK skjønner den, men hvordan finne ut hvor stor kar jeg kan ha i reolen?
Kunne tenke meg en reol der den er 150 lang, høyde ca 2m.
Og en som kan være inntil 170 lang og høyde inntil 240cm
Teoretisk sett så kan du jo ha
3 x 325 liter på en lengde = 150 cm. (Karet er 130 cm.)
3 x 530 liter på en lengde = 170 cm. (Karet er 160 cm.)

Men...Porsa blir vel litt spinkelt til dette.
Mulig det tåler 2 x 325 l, men jeg hadde ikke tatt sjansen.
Er det ikke et alternativ å ha mindre kar?
Slik at du kan ha flere kar i bredden?

Hva slags gulv har du?
en porsareol på 9x63liter er på vel 210høy x 190bred...
Mariflyfly
Skal lage en reol så lang så mulig...150cm? og så mange kar så mulig, 3? Hvilke deler trenges da av porsadeler??? Fåes i 1m lengder? Må jeg da ha skøyt både på tvers og ned? Jeg er kanskje litt grønn, men slik er det nå...

Skal være så store kar så mulig...mest mulig liter....Ene veggen er 170 lang og den andre er 150, har 240 i takhøyde....
Hvor store kar kan reolen tåle og hvor mange i høyden?
Har sett 325l med to i høyden og det gikk fint....
Noen som kan hjelpe meg med "utrekninger"?
To i bredden blir nok maks hvis man ikke skal ha veldig små kar.
Det mest hensiktsmessig blir kanskje
6 x 85 liter på 150-lengden og
6 x 128 liter på 170-lengden
?
Mariflyfly
Har sett 325l med to i høyden og det gikk fint....

Tre slike i høyden tror jeg blir et risikoprosjekt.
Hvis du søker på porsareol på AF så får du noen treff angående bygging.
Bl.a. her og her.
Du bør også ha solid gulv (betong) hvis du skal ha slike store kar i høyden.
Skal ha karene til troffer, frontosa og annen stor fisk.......
Så vil ha dem så stor som mulig... men også så mange så mulig.....hehe
Hehe...Litersyken...
Mariflyfly
Skal være så store kar så mulig...mest mulig liter....Ene veggen er 170 lang og den andre er 150, har 240 i takhøyde.... Hvor store kar kan reolen tåle og hvor mange i høyden?

Skal du standard kar vil det største du får på veggen som 170 lang være 160x75x60 cm som 720 liter. Tilsvarende på den korte veggen får du plass til 540 liters akvarier med målene 150x60x60 cm.
Begge disse karrene er for store å sette ovenfor hverandre en porsareol. Jeg mener at det største du kan ha er 440 liters kar. Porsa knutene tåler ca 200 kg.

Jeg ville nok heller ikke satt tre slike kar over hverandre da det blir veldig trangt over dem.

Jeg vil anbefale deg med å start med hvilke kar du skal ha og så bygge reol etterpå i et egnet materiale. Skal de stå på betong gulv i en kjeller kan du jo nesten gjøre hva du vil..
få noen til og sveise roel til deg i 4 kant stål rør... da kan du ha større kar. . for til ditt for mål kan du bare glemme porsa med engang slik som nils er inne på. det blir for tungt. da kommer du over på stål reoler. fins nok av sveise firma utover på sotra
Skal ha de i butikken....
Må ha noen store kar også ikke bare små kar...
Kan jeg evt ha 6 x 152l på 170 veggen?
Og 2 x 320 på 150 veggen?
Du kan bestille ferdige reoler hos de fleste grossister, bl a Imazo.

Du kan godt ha 6 kar som er 85 cm lange. Hvor mange liter de da blir er vel avhengig av hvor brede og høy du skal ha dem. Standarmål her er 80x40x40, 128 liter Det er ikke noe problem å sette to 325 liter i en porsareol.
Har du adressen, evt e.post adressen eller hjemmeside til Imazo.

Er det noen andre som leverer reoler på mål til en fornuftig pris?

HansM
Har du adressen, evt e.post adressen eller hjemmeside til Imazo. Er det noen andre som leverer reoler på mål til en fornuftig pris?

www.imazo.se

Men de leverer kun til butikker....
Webzoo og Dahls dyrerike skaffer dette.
Nils Vollstad
[QUOTE=Mariflyfly]Skal være så store kar så mulig...mest mulig liter....Ene veggen er 170 lang og den andre er 150, har 240 i takhøyde.... Hvor store kar kan reolen tåle og hvor mange i høyden?

Skal du standard kar vil det største du får på veggen som 170 lang være 160x75x60 cm som 720 liter. Tilsvarende på den korte veggen får du plass til 540 liters akvarier med målene 150x60x60 cm.
Begge disse karrene er for store å sette ovenfor hverandre en porsareol. Jeg mener at det største du kan ha er 440 liters kar. Porsa knutene tåler ca 200 kg.

Jeg ville nok heller ikke satt tre slike kar over hverandre da det blir veldig trangt over dem.

Jeg vil anbefale deg med å start med hvilke kar du skal ha og så bygge reol etterpå i et egnet materiale. Skal de stå på betong gulv i en kjeller kan du jo nesten gjøre hva du vil..

oisann, så du mener jeg lever veldig farlig med min 720ltr som står oppå 2stk 360ltr i en porsa-reol??? det har nå stått sånn i ca ett halvt år å ingen tegn til svakheter i rør eller knuter, men hvis en porsa-knute tåler 200kg så bør det jo ikke være så ille da det er 1knute i hvert hjørne på 720ltr + 2 på midten. dvs 6knuter a 200kg det blir jo 1200kg å så mye veier jo ikke en 720ltr. Ja bakdelen med porsa-reoler er at det er litt vanskelig å komme til nedi de underste akvariene, å at men evt trenger en liten gardin-trapp eller en stol for å komme til bunnen på de øverste 8-) men det er jo bare bagateller 8-) sorry for kupping av tråd å lykke til med reol-bygging!!
Neida, kjellvis ditt oppsett høres helt greit ut, nettopp fordi du har støtte midt under 720 karret.
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap