- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Økonomisk kaldt saltvann
Økonomisk kaldt saltvann
Heisann
Jeg er en akvarist som fra 3 årsalderen mer eller mindre bodde i fjæra, stakk fra barnehagen for å være dær, andre barns bursdagsfeiringer osv :P
Nå er jeg 23 år og har 7 akvarier gående, på lørdag får jeg mitt 312 liters som jeg da har tenkt å bruke til kaldt saltvanns akvarie. Da får jeg fjæra hjem i stua
Problemet er da at jeg jobber igjennom NAV og har da ikke mye penger igjen etter strøm og husleie er betalt.
Har sett mye på kjølere og slikt og på DIY løsninger.
Har serlig sett på en luftavfukter i fra Clas Ohlson til ca 1500 kr som muligens kan bygges til kjøler. Isolasjon og slike ting må også i boks, for ikke å snakke om rett type silikon til akvariet som da skal tåle saltvann...mye og huske på...mye penger.
Så da spør jeg om hjelp her, til dere som har mere kunskap om dette en jeg har.
Dette er en drøm som jeg har, kan dere hjelpe meg med å realisere den?
Hva trenger jeg?
Jeg er en akvarist som fra 3 årsalderen mer eller mindre bodde i fjæra, stakk fra barnehagen for å være dær, andre barns bursdagsfeiringer osv :P
Nå er jeg 23 år og har 7 akvarier gående, på lørdag får jeg mitt 312 liters som jeg da har tenkt å bruke til kaldt saltvanns akvarie. Da får jeg fjæra hjem i stua
Problemet er da at jeg jobber igjennom NAV og har da ikke mye penger igjen etter strøm og husleie er betalt.
Har sett mye på kjølere og slikt og på DIY løsninger.
Har serlig sett på en luftavfukter i fra Clas Ohlson til ca 1500 kr som muligens kan bygges til kjøler. Isolasjon og slike ting må også i boks, for ikke å snakke om rett type silikon til akvariet som da skal tåle saltvann...mye og huske på...mye penger.
Så da spør jeg om hjelp her, til dere som har mere kunskap om dette en jeg har.
Dette er en drøm som jeg har, kan dere hjelpe meg med å realisere den?
Hva trenger jeg?
Postet 19.06.09 kl 13:56
Det mest økonomiske for deg er å gå for dyr som lever i tidevannssonen. De som tåler litt høyere temperaturer. Kjøp en bordvifte som du retter mot vannoverflaten for å kjøle litt.
F.eks
Strandreker
Kutling
tangsprell
Kråkebolle
Sjøstjerne
krabber
kreps
Det er ihvertfall en begynnelse, så kan du prøve deg litt frem med kjøleren.
F.eks
Strandreker
Kutling
tangsprell
Kråkebolle
Sjøstjerne
krabber
kreps
Det er ihvertfall en begynnelse, så kan du prøve deg litt frem med kjøleren.
Postet 19.06.09 kl 14:06
Kunne kanskje det kaldt-saltvanns akvariet vært en innretning som var i drift bare i sommerhalvåret? En skyggefull plass på terrassen, der du kan sette det opp? Da får de noe av de samme naturlige temperatursvingninger som i naturen. Når første frostnatt melder seg, slipper du alle krabatene ut igjen, og fanger nye til neste år
For dyrenes del er nok dette det mest oppløftende alternativet
For dyrenes del er nok dette det mest oppløftende alternativet
Postet 19.06.09 kl 14:15
Postet 19.06.09 kl 14:16
Endret: 19.06.09 kl 14:19
Postet 19.06.09 kl 16:31
Har allerede bestemt meg for å holde meg til hva jeg finner langst kyststripen så det er ikke noe problem. Hva jeg tenkte mest på er hvordan man går fram med laging av en slik kjøler, samt hvilke type silikon jeg burde bruke til saltvannet og isoleringen, hva med den? Vet at isopor er bra til å isolere med, men hvordan fester jeg den? med silicon eller...?
mona O: Jeg bor i en leilighet under bakkenivå, så det blir nok umulig, dessuten er jo ikke et akvarie ordentil inkjørt på bare et halvt år, så miljøet er liksom ikke ordentlig kommet i gang før jeg ville ha lagt det ned da
mona O: Jeg bor i en leilighet under bakkenivå, så det blir nok umulig, dessuten er jo ikke et akvarie ordentil inkjørt på bare et halvt år, så miljøet er liksom ikke ordentlig kommet i gang før jeg ville ha lagt det ned da
Postet 22.06.09 kl 11:58