Jeg prøvde - men feilet ! råd takk!

Så HANDY som jeg er tenkte jeg at resilikonering av et kar på 63 l skulle være enkelt og greit. Jeg fjernet silikonen, skrapet og renset. Så silikonerte jeg på nytt. Lot tørke i 24 timer. Igår fylte jeg på vann og lot stå til idag. Nå ser jeg at i det ene hjørnet ha det rent ut vann - det er snakk om et par milliliter men uansett karet er fortsatt lekk ..... F..n i H.....e! Er så grinete nå , men ok jeg skal få dette til.

Spørsmål . Jeg antar at jeg må starte helt på nytt, fjerne ALT? Vanskelig å lokalisere nøyaktig hvor feilen er? Eller trenger jeg ikke å fjerne absolutt alt?

Hvordan får jeg gjevnet ut silikonen med fingeren uten at den blir ujevn? Når jeg har silikonert før har jeg brukt såpe, det kan jeg jo ikke nå. Jeg synes spytt ikke fungerte så bra .

Jeg hadde gledet meg sånn til å innrede et corydoras kar idag sukk

Er du sikker på at 24 t herdetid er nok?
Du må nok fjerne alt en gang til og starte på nytt etter at alt er fjenet må du vaske med aceton så det er helt rent. For å gjevne ut silikonen kan du bruke ren grønsåpe bare skjylle godt etterpå
Vipsen
Er du sikker på at 24 t herdetid er nok?

Nei, jeg er ikke sikker . Det kan være problemet. Men uansett så er det vel for sent nå, det kar kommet vann under og da må jeg begynne på nytt?
Eivind Idland
Du må nok fjerne alt en gang til og starte på nytt etter at alt er fjenet må du vaske med aceton så det er helt rent. For å gjevne ut silikonen kan du bruke ren grønsåpe bare skjylle godt etterpå

Ok, da gjør jeg det , men grønnsåpe? er du helt helt helt sikker på det?
Du må begynne på nytt ja. Jeg bruker zalo når jeg limer kar. Vasker med aceton eller isopropanol over limfugen når det er herdet. Deretter yller jeg karet med vann (testfylling) bruker da dette vannet til å samtidig vaske over hele karet innvendig.

Veldig viktig at det ikke blir luftbobler i hjørner o.l. Og ny silikon fester ikke til gammel silikon, så i overganger må det være helt rene kutt, og nøye vasket med aceton/isopropanol.
Vidar-Alexander
Du må begynne på nytt ja. Jeg bruker zalo når jeg limer kar. Vasker med aceton eller isopropanol over limfugen når det er herdet. Deretter yller jeg karet med vann (testfylling) bruker da dette vannet til å samtidig vaske over hele karet innvendig. Veldig viktig at det ikke blir luftbobler i hjørner o.l. Og ny silikon fester ikke til gammel silikon, så i overganger må det være helt rene kutt, og nøye vasket med aceton/isopropanol.

karet var gullende rent , uten en eneste rest av silikon. Men jeg fikk sikkert inn noen luftbobler. Limpistolen - eller det som silikontuben satt i var så utrolig vanskelig å klemme sammen at jeg hadde store problemer å holde jent trykk og ikke stoppe opp.

jeg tror at det er min sterke husbond som skal få legge på silikonen når karet er renset på nytt.

takk for hjelpen
Flere timer senere
nå har jeg fjernet alt av silikon igjen - for en drittjobb! Avfettet med aceton og alt er på en måte klart til å silikoneres på nytt.

Men jeg kvier meg sånn, tenk om det går lekk igjen.

Så - gi meg det inn med t-skje nå. Hvordan gjør jeg det nå for at det ikke skal gå lekk igjen ?

Feit stripe med silikon , for så å stryke ut med en finger dyppet i litt grønnsåpe?

ferdig? tørk i to døgn - fyll på vann - test om ikke kekk igjen?
Ikke dypp fingeren i såpe. Litt spytt på fingeren gjør susen. Tørk av med en gang du er ferdig å stryke ut silikonstripen, så får du ikke rester på huden.
mona o
Ikke dypp fingeren i såpe. Litt spytt på fingeren gjør susen. Tørk av med en gang du er ferdig å stryke ut silikonstripen, så får du ikke rester på huden.

jeg brukte spytt første gangen jeg silikonerte dette karet - og feilet - men syntes det var vanskelig å få det jevt. Fikk silikon i kjeften å - smakte d....

noen her anbefalte grønnsåpe og en annen zalo. Jeg har ikke lyst til å ha noen av de såpene i karet, men syntes at det var vrient med spytt.
folk som legger fliser på bad og silikonerer bruker feks zalo som nevnt over. Dette for at fingeren glir mye lettere og fugen blir jevn og fin. silikonpistolen kan være vanskelig å bruke da mange ikke glir skikkelig. Prøv å smøre de bevegelige delene. Da blir det lettere å presse jevnt ut. Bruker å stå hvor lang tid det tar for herding på tuben. Forksjellige tidspunkt for overmalingsbar, gjennomherdet mm.

Lykke til igjen
Aceton er ikke nok, selv om man har fått fjernet all "synlig" silikon, ligger det gjerne igjen en film på glasset, dette tar ikke acetonen (ikke hos meg iallefal), så man må faktisk bruke silikonfjerner for å være sikker på at den minste lille silikonrest er fjernet før man legger ny silikon.

Gjorde ikke det første gang jeg resilikonerte, det ble tett, men tålte ikke noe og etter en stund begynte det å lekke masse. Så nå står det bare å venter på at jeg skal gjøre jobben igjen og skikkelig.

Men er det tett og står stødig tror jeg nok det holder seg tett, er bare hvis det blir mye bevegelse i det slik at silikonen løsner at du får et problem
Takk for rådet, men nå er det gjort. Men jeg føler meg veldig usikker på om det er godt nok utført.

vi får se når jeg fyller den opp.
Du sier du har litt problemer med å holde jevnt trykk ved påføring av silikon. Har du prøvd "motorisert" silikonpumpe, Black and Decker, du kan kjøpe hos f.eks. Clas Olsson el.tilsvarende - den kan stilles inn på to forskjellige hastigheter og gir et jevnt trykk. Drives med batterier så det er ingen heft med ledninger osv. Prisen er ca 4-500 kr.
Herdetid
Herditid på silikon etc er vell oppgitt i mm per time. Ene typen vi bruker på jobben f.eks. herder 5mm (fra overflate med luft) på 24 timer. Er det tykkere lag enn det, så tar det lenger tid. Det at det startet å lekke i hjørnet i karret vil jeg tro hvertfall har med herdingen å gjøre, da det blir "tykkest" lag der med silikon.
Tilfeldig bekjentskap
© erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap