- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Lage fjellside av materiell
Lage fjellside av materiell
Postet 20.09.09 kl 08:56
Postet 20.09.09 kl 10:19
Postet 20.09.09 kl 10:31
Postet 20.09.09 kl 11:09
Postet 20.09.09 kl 11:17
Postet 20.09.09 kl 20:53
Du starter med å finne en egnet steinformasjon, vasker denne og lager en avstøpning av denne med latex.
Så lager en inne i denne formen en positiv avstøpning med enkomponent fugeskum, Så er det bare å male den med egnet maling og til slutt behandle den for å få en tålig overflate.
Eller du startet med en bit isopor som du former slik du skal ha den, du bruker du f eks husfix eller andre egnede produkter til å støype inn denne. Så har du samme måte for finish, male med egnede farger og så forsegler du det hele med epoxy. Vannes ut slik at alle sement er brent og ikke påvirker pH i vannet.
Eller så kjøper du en ferdig bakgrunn fra f eks unimati.biz
Så lager en inne i denne formen en positiv avstøpning med enkomponent fugeskum, Så er det bare å male den med egnet maling og til slutt behandle den for å få en tålig overflate.
Eller du startet med en bit isopor som du former slik du skal ha den, du bruker du f eks husfix eller andre egnede produkter til å støype inn denne. Så har du samme måte for finish, male med egnede farger og så forsegler du det hele med epoxy. Vannes ut slik at alle sement er brent og ikke påvirker pH i vannet.
Eller så kjøper du en ferdig bakgrunn fra f eks unimati.biz
Postet 20.09.09 kl 21:05
Postet 20.09.09 kl 21:10
Postet 21.09.09 kl 19:34
Det enkleste og billigste er å bruke stein hvis det skal forestille stein. Å bygge stein i kunstige materialer er forferdelig dyrt og tidkrevende. Til gjengjeld blir delene spesialtilpasset formålet hvis man støper eller skjærer det ut.
I store offentlige akvarier bruker man gjerne kunstige materialer siden naturstein på hundrevis av kilo vil kreve annleggsmaskiner for frakt og plassering. I et 80 liters kar er det best å bare stable etter beste evne. Mye av resultatet er avhengig av hvor god man er til å velge sted å plukke steinen fra.
Ethvert 80 liters akvarium tåler å bli fylt med stein uten at bunnen sprekker så lenge det ikke oppstår ras.
Det linkes til en gammel artikkel hvor jeg brukte isopor. Dette blir av flere grunner sjelden bra, men alltid dyrt pga. epoxy og andre materialer som trengs.
I store offentlige akvarier bruker man gjerne kunstige materialer siden naturstein på hundrevis av kilo vil kreve annleggsmaskiner for frakt og plassering. I et 80 liters kar er det best å bare stable etter beste evne. Mye av resultatet er avhengig av hvor god man er til å velge sted å plukke steinen fra.
Ethvert 80 liters akvarium tåler å bli fylt med stein uten at bunnen sprekker så lenge det ikke oppstår ras.
Det linkes til en gammel artikkel hvor jeg brukte isopor. Dette blir av flere grunner sjelden bra, men alltid dyrt pga. epoxy og andre materialer som trengs.
Postet 22.09.09 kl 00:49
Postet 22.09.09 kl 11:22
Postet 22.09.09 kl 23:40
Jakoform er vel greit så lenge du dekker den, men sparkel er vel vanskelig å si noe om. Enkleste er at du sjekker produkt datablad hos produsent. Den bør jo også være vannfast selvfølgelig. Dette er grunnen til at det ofte brukes sementbaserte produkter med alle fordelene og ikke minst ulempene dette medfører.
Postet 23.09.09 kl 00:20
Jeg bruker Mapecoat DV til å forsegle sementbaserte produkter til akvarium. Det er 100% save, men noe dyrt. Et 4 kg sett koster over 1000 lappen.
Her er produsenten
Her er produsenten
Postet 23.09.09 kl 18:34
Når jeg laget min bakgrunn brukte jeg noe isopor lignende som het jackon til bakgrunn og oppå dette igjen har jeg lagt Hey`di Lett sparkel.
Jeg har et hjørne akvarium og for å få jackon bitene til å henge sammen brukte jeg vanlig expansjonsskum. Er det noen som vet om det er noen giftstoffer i dette som gjør at jeg ikke kan bruke dette i akvariumet mitt?
Har ikke satt inn bakgrunnen enda da jeg venter på at alt skal tørke skikkelig, men ble litt i tvil på om det kan være noe her som faktisk er giftig og alle fiskene mine dør.
Hvis jeg må bruke noe til å forsegle dette her som f.eks Mapecoat DV som Håvard her anbefaler, så vil jo selve prosjektet så og si bli dyrere enn å bare kjøpe en tilpasset bakgrunn.
Noen som vet noe rundt dette her?
Jeg har et hjørne akvarium og for å få jackon bitene til å henge sammen brukte jeg vanlig expansjonsskum. Er det noen som vet om det er noen giftstoffer i dette som gjør at jeg ikke kan bruke dette i akvariumet mitt?
Har ikke satt inn bakgrunnen enda da jeg venter på at alt skal tørke skikkelig, men ble litt i tvil på om det kan være noe her som faktisk er giftig og alle fiskene mine dør.
Hvis jeg må bruke noe til å forsegle dette her som f.eks Mapecoat DV som Håvard her anbefaler, så vil jo selve prosjektet så og si bli dyrere enn å bare kjøpe en tilpasset bakgrunn.
Noen som vet noe rundt dette her?
Postet 24.09.09 kl 08:46
Postet 25.09.09 kl 20:59
Endret: 25.09.09 kl 21:09