Hvilken størrelse på sirkulasjonspumpe anbefales?

Hei! Jeg tenker å prøve meg på et DIY hjørnefilter for første gang. Har lest den fine tråden ang dette, men er usikker på hvor stor sirkulasjonspumpe jeg trenger i mitt 325 liters kar... Er det noen hjelp å få?

Mvh
Først må du fortelle oss andre hva slags fisk du skal ha i karet. Forskjellige fisk trenger forskjellige styrke på vannstrømming. F. eks. discus skal ikke har sterk vannstrømming, men Tanganyikafisker skal ha det hel motsatte.
Men det minste krav er minst 1 gang karsvolum pr time, uavhengig av hva slags fisk du vil ha.

En annen ting som også er viktig: hvor stort filtervolum har du tenkt å lage? Hva er tykkelse på filtermatte? Det er av blåfiltermatte jeg går ut fra.
du må hvertfall ha en utvendig pompe.

denne kansje

eheim skal være den beste utvendige filteret
hvorfor skal han ha utvendig pumpe ?
fiskeren
du må hvertfall ha en utvendig pompe. [URLBLOCK1] eheim skal være den beste utvendige filteret

Hvorfor det?
Jeg har to innvendige pumper gående nå. Den ene er Fluval 4+, som gir 1000 l/t. Den andre en Boyu, som gir 750 l/t. Med andre ord, nokså mye sirkulasjon i vannet. Jeg har 4 ancistrus, 10 stk corydoras (som jeg vet liker rolig strøm, 4 mindre ciklider (bujurquina apoparuana), 8 diamanttetra og 12 riotetra. Jeg har tenkt å flytte disse mens jeg tømmer og ordner med hjørnefilteret, som jeg tenkte skulle bestå av blåmatte (eller sort fra Danmark), 5cm ppi 20 og muligens 5 cm ppi 30 på innsiden av denne, og dekke nesten hele den ene kortveggen i en halvbue. Kortveggen i karet er 50 cm.

Håper det gir bedre grunnlag for svar

Utvendig pumpe hverken vil jeg eller MÅ jeg ha!

Hilsen ei hue...
Med de fiskene som du har så trenger du ikke mer sirkulasjon. Men derimot du trenger mer filterkapasitet. Så hjørfilter kommer godt her. Du kan plasserer både Fluval og sirkulasjonspumpe bak filtermatte. Bruk plastslange til å forlenge utblåseren fra pumpene fremt til utsiden av filtermatte.
Takk for kommentarer og hjelp!
Seint svar men..
jeg har nylig bygget hjørnefilter i 325l min og der har jeg 1x aquaclear70 som er på 1500l/t og 1xjebo 900 l/t og det er mere enn nok Jeg har malawi da btw som liker det litt røfft
Jeg ville satse på minst 1000l/t
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap