Går dette fint?

jeg har veldig lyst til og ha sand i mitt akvarie, men må jo ærlig innrømme at dyrebutikkene tar seg veldig godt betalt for slikt...

kjøpte en liten 2kg. pose med grus en gang å det kostet 120kr. :S var ikke nok til halvparten i et 54 l. av de 5 cm med grus/sand en bør ha. så lurte på og gå opp på en fin sandstrand her i nærheten og hente sanden selv? vaske og koke den så klart. dette er sand fra ferskvann så dette bør vel gå bra?
Ja, jeg gjør dette selv. Vasker den grundig, så koker den.. så er den klar til bruk. Jeg har forresten kalksand i ett av mine akvarier - som oftest er ikke dette bra, men til mine fisker er det det.
Er sanden kalkholdig bør du undersøke om det går bra eller ikke.
Ronny-André
Ja, jeg gjør dette selv. Vasker den grundig, så koker den.. så er den klar til bruk. Jeg har forresten kalksand i ett av mine akvarier - som oftest er ikke dette bra, men til mine fisker er det det. Er sanden kalkholdig bør du undersøke om det går bra eller ikke.

takker for raskt svar.
tviler igrunn på at det er noe særlig med kalk. denne stranda ligger i drikkevannet vårt
Jeg kjøpte fin rådasand i dyrebutikken til mine akvarier, jeg betalte ikkje stort, 129 kr for en 25 kg sekk. Det synes jeg ikkje er noe å si på.
Jeg stikker til nærmeste 'hardware store' for å kjøpe sekker med sand, må bare passe på at de ikke er tilsatt noe skummelt.

Betaler vel noe sånt som 40 kr for 20-25 kg, men det er ikke i Norge da
Hehe, australia har vel ikke sand-mangel akkurat :P..
Søstra mi bor i australia (tamworth, flytter snart til brisbane - forhåpentligvis). Var jo sandstorm der, og hele huset ble dekket omtrent.. Så pc'en fikk faktisk problemer ut av det.. hun måtte vaske den for sand. viftene klarte ikke avkjøle dataen, og ble for varmt. så hun tok seg lang tid på å tørke bort alt sand osv, uten å ødelegge noe - tok lang tid.
Noen dager etter, så kom det selvfølgelig en ny sandstorm - og huset var dekket på nytt ^^
enda mer off topic: skal faktisk til brisbane på besøk til henne, neste år. blir en overaskelse. herregud så jeg gleder meg !!! :o
Inaktiv bruker
eller hva med å løpe til biltema? der har dem 15 kg sekker til 50 kr stk dette er veldig bra sand som mange inne på dette forumet bruker
takker for mange gode svar fikk ordnet meg fin sand fra stranda jeg
Ronny-André
Hehe, australia har vel ikke sand-mangel akkurat :P.. Søstra mi bor i australia (tamworth, flytter snart til brisbane - forhåpentligvis). Var jo sandstorm der, og hele huset ble dekket omtrent.. Så pc'en fikk faktisk problemer ut av det.. hun måtte vaske den for sand. viftene klarte ikke avkjøle dataen, og ble for varmt. så hun tok seg lang tid på å tørke bort alt sand osv, uten å ødelegge noe - tok lang tid. Noen dager etter, så kom det selvfølgelig en ny sandstorm - og huset var dekket på nytt ^^ enda mer off topic: skal faktisk til brisbane på besøk til henne, neste år. blir en overaskelse. herregud så jeg gleder meg !!! :o

Norske nyheter rapporterte litt feil der; det var en støvstorm, ikke en sandstorm. Sand hadde det vært lett å bli kvitt, men støvet satte seg på alt og kunne ikke bare spyles bort, det måtte vaskes bort.

Og vi merker at det fremdeles er mye støv i atmosfæren, hver gang et regner blir bilen min mer skitten:/

Men joda, vi har nok mer sand enn det Norge har :p
Var faktisk henne selv som kalte dette sandstorm, menmen. uansett, jeg ble veldig off topic! ;P *shutit*
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap