- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Bygge kjellerdam
Bygge kjellerdam
Hei.
Har alltid hatt lyst å sette igang på et sånt prosjekt. Har nå kikket meg litt rundt nede igjen, og kommer frem til at jeg har en krok som burde være ganske passende.
I utgangspunktet er dette per idag stengt av som et lite kott vi alikevel ikke bruker, bare avlukket med en lettvegg.
Dette er enden på en gang, så her er det snakk om en bredde på ca. 230cm og bærevegg i alle 3 sider. 250 cm fra bakveggen til nærmeste hindring, ei døråpning. Tenkte da at en lengde på 130-150cm burde være passende.
Må da være et perfekt utgangspunkt??
I tillegg har jeg liggende glassene fra en 900liter jeg ødela for en tid tilbake. 250 langt, og 60 bredde.
Det jeg tenker er at dette fort burde kunne brukes som frontglass?
Så videre. De tingene jeg er usikker på:
Festing av glass: bør jeg satse på ei ramme i rustfritt stål og bolte godt fast i muren, eller gå for et annet alternativ??
Høyden: lage dette i gulvnivå, eller støpe opp en platt for å bedre innsyn?
Tetting: damfolie eller epoxy og glassfiber med topcoat?
Mange spørsmål, og et prosjekt som det garantert ikke kommer til å gå veldig fort med. Men likevel, en liten start
Har alltid hatt lyst å sette igang på et sånt prosjekt. Har nå kikket meg litt rundt nede igjen, og kommer frem til at jeg har en krok som burde være ganske passende.
I utgangspunktet er dette per idag stengt av som et lite kott vi alikevel ikke bruker, bare avlukket med en lettvegg.
Dette er enden på en gang, så her er det snakk om en bredde på ca. 230cm og bærevegg i alle 3 sider. 250 cm fra bakveggen til nærmeste hindring, ei døråpning. Tenkte da at en lengde på 130-150cm burde være passende.
Må da være et perfekt utgangspunkt??
I tillegg har jeg liggende glassene fra en 900liter jeg ødela for en tid tilbake. 250 langt, og 60 bredde.
Det jeg tenker er at dette fort burde kunne brukes som frontglass?
Så videre. De tingene jeg er usikker på:
Festing av glass: bør jeg satse på ei ramme i rustfritt stål og bolte godt fast i muren, eller gå for et annet alternativ??
Høyden: lage dette i gulvnivå, eller støpe opp en platt for å bedre innsyn?
Tetting: damfolie eller epoxy og glassfiber med topcoat?
Mange spørsmål, og et prosjekt som det garantert ikke kommer til å gå veldig fort med. Men likevel, en liten start
Postet 09.12.09 kl 13:04
Postet 09.12.09 kl 13:08
Postet 09.12.09 kl 13:16
Regner med du allerede kjenner til dette prosjektet men legger inn en link til det alikevel: Nytt akvarierom i Skien
Burde være noen gode tips og ideer her.
Burde være noen gode tips og ideer her.
Postet 09.12.09 kl 13:17
Postet 09.12.09 kl 13:29
Skal du bygge denne i betong?
Om du skal det, så er det epoksy som er veien å gå.
Å få det tett mellom duk og glass o.l. blir bare arbeid og styr.
Støp inn en ramme i betongen, der vinduet skal monteres. Når alt er ferdig maler du ramme og betong med epoksy. Silikon hefter fint på epoksy og du kan montere glasset enkelt i rammen.
Men husk at høyden på dammen er avgjørende for glasstykkelse.
Når du bygger bør du også ha litt i bakhodet, hvilke fisk du skal ha der. Og annet oppsett.
Om du skal det, så er det epoksy som er veien å gå.
Å få det tett mellom duk og glass o.l. blir bare arbeid og styr.
Støp inn en ramme i betongen, der vinduet skal monteres. Når alt er ferdig maler du ramme og betong med epoksy. Silikon hefter fint på epoksy og du kan montere glasset enkelt i rammen.
Men husk at høyden på dammen er avgjørende for glasstykkelse.
Når du bygger bør du også ha litt i bakhodet, hvilke fisk du skal ha der. Og annet oppsett.
Postet 09.12.09 kl 16:48
Postet 09.12.09 kl 22:58
Jeg har akkurat laget noe liknende i kjelleren .
Det ble ca 6000 liter totalt
Jeg har brukt heidy membran + en annen plastliknende menbran. til slutt malte jeg med Bengalakk for å få en "tett" hinne mot membranen.
Foreløpig ser det til å funke bra. Ingen lekasje ingen syk fisk.Bra vann.
Fikk tilsendt glassruten fra Vidar-Aleksander 208cm x 65cm 19mm tykk.
Kjempe bra service V-A.
God pris også.
Ruten går 3 cm inn i veggen på begge sider samt i bunn.
Kommer med mer info etterhvert i egen tråd.
Det ble ca 6000 liter totalt
Jeg har brukt heidy membran + en annen plastliknende menbran. til slutt malte jeg med Bengalakk for å få en "tett" hinne mot membranen.
Foreløpig ser det til å funke bra. Ingen lekasje ingen syk fisk.Bra vann.
Fikk tilsendt glassruten fra Vidar-Aleksander 208cm x 65cm 19mm tykk.
Kjempe bra service V-A.
God pris også.
Ruten går 3 cm inn i veggen på begge sider samt i bunn.
Kommer med mer info etterhvert i egen tråd.
Postet 09.12.09 kl 23:23
Endret: 09.12.09 kl 23:27
Takker for gode tips øyvind og vidar-alexander.
Har som sagt ei rute på 250x60 i 10mm som har vært i en 900liter, men med såpass lav høyde burde den såvidt jeg forstår holde uansett. (i praksis må jeg nok gå for å bruke det jeg har for å få realisert prosjektet).
Uansett en ting jeg ser kan bli et potensielt problem her er veggene, i ene siden og bak er grunnmuren som er av typen som er hul.
Har som sagt ei rute på 250x60 i 10mm som har vært i en 900liter, men med såpass lav høyde burde den såvidt jeg forstår holde uansett. (i praksis må jeg nok gå for å bruke det jeg har for å få realisert prosjektet).
Uansett en ting jeg ser kan bli et potensielt problem her er veggene, i ene siden og bak er grunnmuren som er av typen som er hul.
Postet 10.12.09 kl 10:01
Om det glasset holder, avhenger av hvordan du monterer det. I ramme, eller som Øivind har gjordt, med åpen kant.
Jeg har "kalkulator" til å regne ut dette, om du er usikker.
Bengallack Øivind?
Tror ikke den er trygg å bruke. Den avgir giftstoffer over tid.
Til slike dammer/kar, anbefaler jeg kun epoksy e.l. som er beregnet for bruk i næringsmiddeltanker. Den fungerer som membran, og kan blandes i alle farger.
Jeg har "kalkulator" til å regne ut dette, om du er usikker.
Bengallack Øivind?
Tror ikke den er trygg å bruke. Den avgir giftstoffer over tid.
Til slike dammer/kar, anbefaler jeg kun epoksy e.l. som er beregnet for bruk i næringsmiddeltanker. Den fungerer som membran, og kan blandes i alle farger.
Postet 10.12.09 kl 19:40
Jeg har glemt å skrive epoxy
Lag 1 heidy sementbasert membran
Lag 2 heidy vanlig baderoms membran
Lag 3 klar 2 komponent epoxy
Lag 4 hvit bengalakk.
Planen var at det skulle være godt nok eter lag 3,men fordi epoxyen var klar syntes rødfargen på membranen under, dette så ikke pent ut.
Derfor malte jeg et lag bengalakk i farge til slutt.
Neste gang velger jeg selvfølgelig epoxy med farge.
Jeg er ikke så redd for stoffene i dagens bengalakk sålenge den får herde godt før vannet fylles.
Lag 1 heidy sementbasert membran
Lag 2 heidy vanlig baderoms membran
Lag 3 klar 2 komponent epoxy
Lag 4 hvit bengalakk.
Planen var at det skulle være godt nok eter lag 3,men fordi epoxyen var klar syntes rødfargen på membranen under, dette så ikke pent ut.
Derfor malte jeg et lag bengalakk i farge til slutt.
Neste gang velger jeg selvfølgelig epoxy med farge.
Jeg er ikke så redd for stoffene i dagens bengalakk sålenge den får herde godt før vannet fylles.
Postet 12.12.09 kl 11:45
Endret: 12.12.09 kl 11:47
Postet 14.12.09 kl 11:18
Postet 14.12.09 kl 12:46
Har tatt en runde rundt og sjekket litt priser på diverse, selve akvariet ser ikke ut til å bli forferdelig dyrt såvidt jeg ser. De reelle kostnadene ligger nok mer i arbeid og filtrering/lys.
Går jeg for ei ramme i rustfritt stål, vil den bli å koste rundt 600kr. Får ordnet sveisingen mer eller mindre gratis.
Når det gjelder dette "problemet" jeg har med veggen, at det virker å være så som så med feste, vurderer jeg å ta ut et passende stykke og fylle i med betong eller lignende.
Går jeg for ei ramme i rustfritt stål, vil den bli å koste rundt 600kr. Får ordnet sveisingen mer eller mindre gratis.
Når det gjelder dette "problemet" jeg har med veggen, at det virker å være så som så med feste, vurderer jeg å ta ut et passende stykke og fylle i med betong eller lignende.
Postet 14.12.09 kl 13:09