Marmor i akvariet?

hei!
har tenkt å lage en malehule selv,sånn som det er beskrevet her på forumet.
kan jeg også bruke marmorsten(har rester fra oppussing av bad og det hadde vært fint, for stenene har ca samme farge som sanden i akvariet)
eller må det være skifer (tenker på vannverdier ol)
Marmor
Jeg tror det skal gå greit å ha marmor i akvariet. Med mindre du har fisker som trenger lav PH. For det er en del kalk i marmor og kalk øker ph-en.
akvariet er under oppstart og planlegging. ønsker en ph på ca 7 (fiskene liker i følge fiskebasen ph mellom 6,5 og 7,5)
vet du hvor mye kalksteinen øker phen?(110l)
Plussmedlem
Jeg ville vært meget forsiktig med marmor. Den er omtrent ikke annet enn kalk i sin reneste form, og hvis den har farge betyr det at den er forurenset av et annet sediment/mineral.
Du må i hvert fall teste vannet ditt og teste det ofte, for du kan risikere plutselige utslag etter hvert som marmoren brytes ned. Noen typer marmor er veldig forvitringsbestandig og kan overleve under vann i århundrer nesten uten skade, mens andre typer tåler vann og luft dårlig og brytes lett ned. Test, test og test igjen. Det er min anbefaling. Men jeg skal være enig i at det er en veldig dekorativ bergart.
Må bare støtte Viktor her. Marmor er så og si rent Kalsiumkarbonat, og dette vil påvirke både Ph og Gh. Hvor mye kommer selvsagt ann på mange forhold, men dette gjør marmor nesten helt uegnet il akvariebruk såfremt du ikke skal ha en Tanganyika biotop el.
takk for svar. da går jeg for skifer. får heller kamuflere hulen med sand og planter.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap