Hjemmelaget utvendig bakgrunn

Etter å ha grublet en del på bakgrunn til 63litern og 19litern, datt jeg tilfeldigvis over en av Tante Astrid sine tråder, om et akvarie der hun lagde en genial bakgrunn. Tenkte å teste ut denne metoden, i første omgang til 19litern.

Fant frem noen A3-ark, tykt tegnepapir. Dette er i grunn et slags "allround"-papir, brukte dette da jeg før drev mye med tegning og maling. Veldig mye slikt utstyr dukket opp da jeg fjernet et skap for å få plass til akvariene, og jammen var det ikke nyttig også. Fant også noen svære tuber Akryl-maling, har hatt disse i veldig mange år, men gode som nye. Brukte gul, brun, lys grønn, mørk grønn og litt blått. Hadde en stor og en liten pensel, og brukte papir som "svamp". Tok dessverre ingen bilder underveis.

[External Image]
Bilde av rotet. Brukte så og si Tante Astrid sin metode 100%. Sprayet på vann på arket, krøllet det godt og begynte å male.

[External Image]
Jeg markerte litt skygger og linjer med mørkere brun maling og en tynn pensel, og duset disse ut med den tykke penselen. Brukte papir for å klæsje på litt grønt på "toppene" på bakgrunnen.

Nå ligger saken til tørk, akrylmalingen er ganske tykk og tung, så tar vel en dag eller to før den har tørket. Får bare håpe den ikke flasser av. Er ikke helt fornøyd med resultatet, men rekene kommer neppe til å klage. Skal skjøte flere ark og lage lignende til 63litern.

Legger ut bilde så fort jeg har fått satt bakgrunnen på akvariet.

Stine Sofie
Stilig. Ser frem til bilder når det er montert bak akvariet. Eneste er vel at det muligens blir litt rart bilde når du ser inn fra siden grunnet at den ikke ligger klistret helt i glasset.
Ja, jeg ser problemet der. Men disse akvariene står inne i en "krok" i stua, så du må være god for å se inn fra siden. Skal knipse et bilde av plassen i samme slengen når bakgrunnen er montert
Her er et par bilder av 19litern. Var ikke så lett å få avbildet hvordan det ser ut i "virkeligheten", er veldig dårlig lys i dette akvariet. Er ikke helt fornøyd med fargenyansen på bakgrunnen, vil nok lage ny etterhvert. Men er fornøyd med teknikken og utseendet ellers
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap