Hvordan glass?

Inaktiv bruker
Hei lurer på: er det vanlig glass i akvarier, eller skal det være noe lamminerte greier, eller herdet?
På AF finnes det mye rart i artikkelsamlingen
Der finner du bl.a. et par artikler om selvbygging av akvarium, bl.a. en for kalkulering av nødvendig glasstykkelse.
Inaktiv bruker
Er godt inneforstått med tykkelser mona, det jeg lurer på er om man akn bruke helt vanlig glass, eller om det skal være herda,laminert eller skudsikkert. Har glassplater her på rundt 10mm, men de er av helt vanlig glass, ikke herda eller laminert eller noe slikt.
chr87
Er godt inneforstått med tykkelser mona, det jeg lurer på er om man akn bruke helt vanlig glass, eller om det skal være herda,laminert eller skudsikkert. Har glassplater her på rundt 10mm, men de er av helt vanlig glass, ikke herda eller laminert eller noe slikt.

Ja, jeg skjønte det Men jeg jeg ga deg linkene for jeg tenkte du ville finne trådene da. Hvis du står inne på hver av de to artiklene, så er det helt nederst link til tråd om temaet her på forum. Der er det bl.a. diskutert hva slags glass og om man kan bruke vanlig glass....
Det brukes normalt helt vanlig glass. I veldig store akvarier kan det brukes laminert glass. Herdet skal ikke brukes til sånt.
Inaktiv bruker
Tusen takk, fant ut at det brukes noe som heter "flytende glass" i diskusjonen til den ene tråden du linka til Mona, og "flytende glass2 er helt vanlig glass. Det kalles vell bare det fordi det at glass faktisk siger.
da får jeg endelig reparert det ene av to 550litere her mest antagentlig.
Lykke til
Men vær fryktelig forsiktig og lov at du bruker tjukke vernehansker.

Hilsen pysa
vernehansker gjør glasskjæring utrolig vanskelig. tar du en kikk på en eller annen guide på youtube før du setter igang kan du få med deg noen meget verdifulle tips om du er litt grønn på dette.
Float glass = vanlig glass. Det kalles bare float på grunn av måten det lages på.
Herdet glass kan godt brukes på akvarier, om det er nødvendig. Men det må brukes på riktig måte. Jeg har levert en del herdet glass til kar som er så store at vanlig glass ikke holder.
Man skal unngå laminat glass, da folien kan bli grå (som gamle bilruter langs kanten) om det kommer fuktighet til kanten over tid. Folien kan også få en kjemisk reaksjon med silikon, og anbefales derfor ikke.
Er det nødvendig, må dette benyttes på en dertil egnet måte, for å unngå dette.
Men i utgangspunktet så brukes vanlig "float" glass til alle "normale" akvarier.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap