- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Lage akvariet selv
Lage akvariet selv
Har lenge tenkt på å lage et akvarium selv. Men finner ikke ut vilke løsninger jeg skal velge. Jeg vil gjerne bygge så billig som mulig. Glass koster jo en del så det lønner seg nok ikke når jeg vil lage et akvarium med målene 40*40*40. Har sett litt på løsninger som f. eks. bruk av glassfiberduk eller kryssfinerplater. Er det noen som har noen gode og billige løsninger og komme med til et såpass lite akvarium. Takker for svar.
Postet 05.03.10 kl 15:48
Postet 05.03.10 kl 17:33
Postet 08.03.10 kl 14:56
Simonsessvil det si at det er billigere å bruke glass fra glassmester enn å kjøpe ett ferdig akvaium fra butikk.
Nei, men han sier at de to byggematerialeforslagene du først kom med, vil medføre krav om kostbar etterbehandling for å få det tett. Epoxy er ikke billig.
Så glasset du mente var for dyrt først, er nok ikke dyrt når sluttregningen kommer, om du sammenligner totalt hva det kom på (ifht forslaget ditt om kryssfinerplater f.eks.)
Lag det i glass hvis du vil ha det etter mål.
Er ikke målene så farlig, får du nok billigere akvarier i butikken. Dahls dyrerike i Moss selger f.eks 54 litere til 500 kroner med armatur. Det er sikkert noe lignende i ditt fylke eller i kjørbar avstand fra din by.
Små akvarier er stort sett ikke særlig lønnsomt å lage selv. Det er først når man kommer opp i ganske store akvarier (tusenvis av liter) at det kan spares litt på å bygge selv fremfor å kjøpe ferdig. Små akvarier masseproduseres av akvarieleverandørene og er derfor rimelige å kjøpe.
Postet 08.03.10 kl 15:04
Endret: 08.03.10 kl 15:07
Postet 08.03.10 kl 19:00
Webzoo hadde Cocoon kubeakvarier før, men de er ikke lagt inn i nettbutikken etter at de fikk nytt design på web-løsningen. Jeg har et kubeformet kar på 31 liter av den Cocoon-serien, men jeg husker ikke om de hadde kubeformede 45 litere i den samme serien.
Produsenten av de kubiske karene heter Aquatic Nature, serien heter Cocoon.
Skader ikke spørre noen av zoobutikkene i ditt fylke om de kan ta inn noe slikt, eller har hørt om det?
Du kan google Aquatic Nature Cocoon, så finner du mange bilder osv.
Men samtidig er det vel litt gøy å ha lagd noe selv også da
Produsenten av de kubiske karene heter Aquatic Nature, serien heter Cocoon.
Skader ikke spørre noen av zoobutikkene i ditt fylke om de kan ta inn noe slikt, eller har hørt om det?
Du kan google Aquatic Nature Cocoon, så finner du mange bilder osv.
Men samtidig er det vel litt gøy å ha lagd noe selv også da
Postet 08.03.10 kl 19:09
Postet 09.03.10 kl 16:26
Jeg snublet over noe i nettbutikken hos Aquamanias nettopp nå, og da kom jeg til å tenke på denne tråden
Har aldri lagt merke til det før, men han har faktisk den serien der det finnes kubiske akvarier:
Aquatic Nature Cocoon akvarier.
Jeg har den kubiske 31 literen, men vil heller ha 37 literen siden den er avlang i formen (kubisk var ikke no' for meg
Hadde passet bra med det som yngelkar istedenfor 19 literen jeg har...
Har aldri lagt merke til det før, men han har faktisk den serien der det finnes kubiske akvarier:
Aquatic Nature Cocoon akvarier.
Jeg har den kubiske 31 literen, men vil heller ha 37 literen siden den er avlang i formen (kubisk var ikke no' for meg
Hadde passet bra med det som yngelkar istedenfor 19 literen jeg har...
Postet 11.03.10 kl 12:01
Endret: 11.03.10 kl 12:09