Ny innredning

Hei!

Har tenkt å gjøre noen forandringer i akvariet mitt i sommerferien, og jeg tror jeg må begynne å forberede meg litt nå.
Denne gangen vil jeg prøve å bygge meg en bakgrunn av stein som er funnet i fjæra. Legger med et bilde av oppsettet.
Så nå har jeg noen spørsmål som jeg trenger å få svar på

-Vil steinene forandre på ph eller gh?

-Har tenkt å silikonere steinene og feste de på en stor plate av metall slik at det ikke blir ustødig. Tenkte først på å bore hull i de og feste de på stenger, men tror ikke det blir så bra med det oppsettet jeg skal ha. Hvilken silikontype skal jeg bruke?

-Kan jeg ha fiskene i en bøtte med pumpe mens jeg holder på å innrede? Og gjør det noe om det står der i ett par dager?

-Skal også ha ei rot oppi der som er helt ny, trenger jeg å gjøre mer med den enn å legge den i bløt i ett par dager før jeg har den i akvariet? Skal jeg koke den e.l ? Den er ganske lang, så det blir vell litt vanskelig.

-Skal også skifte ut filtersvampene, og da må jeg jo skifte ut en og en, men hvor lenge skal jeg vente før jeg tar den andre? Må jeg vente i en måned slik at bakteriene får bygd seg opp i det nye?

Veldig takknemlig for svar!

Hei Andrine

Om steinene dine vil endre pH eller gH avhenger av hvilke bergarter de er. Det beste er vel å stappe så mange du kan ned i et bøtte med vann, mål med en gang og etter noen dager. Sjekk også denne http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1038&thread_id=48141

Silikon...kjøp våtromssilikon på hvilken som helst byggvare. Husk at det må herde. Tenk på hvordan du kan få det til og gjøre det ferdig før du skal ha det oppi akvariet. (Så slipper fiskene dine og svæmme rundt nedi ei bøtte i dagesvis)

Rot...spørs hvilken rot det er. Jeg har bare erfaring med magroverøtter og redmoor røtter. Begge farger vannet. Den første gulbrunt, den andre rødlig. Du kan koke deler av den - kanskje du får til å koke den tykkeste delen? Da reduserer du ihvertfall den totale mengden fargestoffer som kommer ut av rota.

Bakterier...ta den første svampen din og skvis/vask i akvariet ditt så filtergugge kommer ut i vannet. Det vil gjøre at det raskere bygges bakterier på ditt nye filter. 2 uker å vente sånn ca.
"Silikon...kjøp våtromssilikon på hvilken som helst byggvare."

Det bør du ikke gjøre. Silikon beregnet for våtrom inneholder et middel som skal motvirke sopp, dvs. en gift.

Du må bruke silikon spesielt beregnet for akvarier, de er uten giftstoffer. Finnes selvsagt i akvarieforretninger, men kan kjøpes til mye lavere pris på Claes Ohlsson.
Når det gjelder stein i akvariet, anbefaler jeg du leser denne artikkelen.

Du bør absolutt kun bruke silikon som er beregnet for akvarier. Alt annet er et sjansespill. Biltema har akvariesilikon, det har også mange dyrebutikker og nettbutikker.

Vanlig våtromssilikon inneholder ofte algedrepende middel. Det er gift i et akvarium. Mange før deg har brent seg på å gjøre feil, og derfor anbefaler jeg at du kun bruker silikon som uttrykkelig er anvendelig i akvarier.

Når det gjelder metall og vann er det heller ikke noe smart - metall har det jo med å ruste eller på annet vis erodere i vann og luft. Aluminium i surt vann feks. er gift for fisken. Annet metall kan gi like stygge konsekvenser.

Dersom du stabler steinen på rett måte - det vil si gjerne oppå et isoporflak (som bør silikoneres fast i bunnen av akvariet), og før du har i sand/grus, og du i tillegg limer steinen, skal en metallplate være overflødig. Sjekk uansett grundig om det du putter oppi akvariet går i forhold til vannet.

Dersom du skal avvike fra nøytralt vann, altså ha det litt surt eller litt basisk, kan dette få konsekvenser for metall, steintyper, errosjon etc. Dette igjen vil gi konsekvenser for vannet ditt.

Vet du ikke at det går greit å plassere det i akvariet, så ikke putt det der.

Lykke til!
Tusen takk for nyttige svar! Gleder meg til å komme i gang
Spent på å se resultatet.

Når det gjelder roten er jeg ikke helt sikker på hvilken type det er.. Legger med to bilder. Og da dropper jeg metall og fester de heller på isopor.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap