Silikon... er det så farlig?

Jeg holder på å lage skiferhuler til ancistrusene mine (eller som snart blir mine), også lurte jeg på om det er så farlig om man ikke bruker akariussilikon. Går det ann å bruke andre typer?
Spørs jo hva du mener med andre typer. Jeg ville ikke ha brukt våtroms silikon med soppdrepene midler som ville drepe eggene og fisken inne i hula, f eks.

Men du finner jo rimelig akvarie silikon bla hos Clas Ohlson og kanskje kan du bruke biltema sin, selv om jeg er litt usikker på denne.
bruk for akvarium for å være på den sikre siden finnes billig på clas ohlson for 69,- for 300 ml
Det jeg har hørt og lest selv er at enn MÅ bruke spesiallaget silikon for akvarier. grunnen til det er at giftstoffene som finnes i andre typer silikon er farlig for dyrene en har i akvariumet sitt.

Tenkt på fisken
En god tube med akvariesilikon koster litt over hundrelappen..
Selv ville jeg heller ha gått til innkjøp av det med god samvittighet istedet for å risikere fisk for flere hundrelapper eller kanskje tusenlapper om du skulle være så uheldig at de ikke tåler noe av stoffene som kan være i silikon som ikke er spesielt utviklet for akvariebruk..
Hva hjelper det å kanskje spare en femtilapp om fisken du skulle bruke akvariedekorationene til tar kvelden.
Crispy
En god tube med akvariesilikon koster litt over hundrelappen.. Selv ville jeg heller ha gått til innkjøp av det med god samvittighet istedet for å risikere fisk for flere hundrelapper eller kanskje tusenlapper om du skulle være så uheldig at de ikke tåler noe av stoffene som kan være i silikon som ikke er spesielt utviklet for akvariebruk.. Hva hjelper det å kanskje spare en femtilapp om fisken du skulle bruke akvariedekorationene til tar kvelden.

Det er sant det. Skal gå til innkjøp av akvariesilikon.
jeg har ikke hatt noen problemer med clas ohlson akvarie silikonen veldig veldig god. og lett og bruke. =) brukte den på avansert vis, og den fungerer veldig fint til en del forskjellige ting
Det jeg har hørt er at silikon som er 100% silikon og ikke tilsatt noen andre stoffer går bra å bruke i akvarium, og har brukt det selv for å reparere pyntegjenstander og tette hull i yngelkar uten at noen fisker har tatt skade av det.

Skal man derimot bruke det for å sette sammen et akvarium, må man kjøpe silikon spesielt laget for det.
jeg brukte svart silikon til mine huler jeg lagde idag(son som er i juvel..)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap