- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Hvilket lim kan jeg bruke ved liming av akvariedekorasjon?
Hvilket lim kan jeg bruke ved liming av akvariedekorasjon?
Postet 03.05.10 kl 12:41
Akvariesilikon kan fint brukes, bare husk at overflaten må avfettes godt før du limer, og at ny silikon ikke fester spesielt bra på silikon som allerede er herdet. Og at silikonen er ganske myk og fleksibel også etter at den er herdet.
Så er det visstnok noe som heter Orca underwater glue, som "alle" prater om for tiden.
Så er det visstnok noe som heter Orca underwater glue, som "alle" prater om for tiden.
Postet 03.05.10 kl 13:06
Postet 03.05.10 kl 13:07
Postet 03.05.10 kl 13:22
Postet 03.05.10 kl 13:29
Postet 03.05.10 kl 13:30
Endret: 03.05.10 kl 13:30
Postet 03.05.10 kl 13:38
Søkte litt nå, og det var jo interessant . Cyanoakrylat som tydeligvis er en vanlig form for lynlim, herder når det kommer i kontakt med vann.
Kanskje det er det den her "Orca"-greia er basert på også?
Kanskje det er det den her "Orca"-greia er basert på også?
Postet 03.05.10 kl 13:41
Postet 03.05.10 kl 13:46
Endret: 03.05.10 kl 13:47
Postet 03.05.10 kl 14:23
Postet 03.05.10 kl 14:55
Er ikke vanlige typer lim utrolig giftig for akvariefisk da....? Første gang jeg har hørt eller lest noe om at vanlig lynlim o.l. skal kunne brukes i akvarium.
Jeg hadde aldri tatt sjansen på det.
Kjøp lim spesielt beregnet for akvariebruk; som Orca Underwater Glue eller div. limtyper for saltvannskar og liming av koraller.
Jeg ville aldri brukt tuben med lynlim fra dagligvaresjappa....
Jeg hadde aldri tatt sjansen på det.
Kjøp lim spesielt beregnet for akvariebruk; som Orca Underwater Glue eller div. limtyper for saltvannskar og liming av koraller.
Jeg ville aldri brukt tuben med lynlim fra dagligvaresjappa....
Postet 03.05.10 kl 15:03
Postet 03.05.10 kl 15:11
Postet 03.05.10 kl 15:22
Da må du lese mere, Mona
Når det gjelder bruk av lynlim er det meget små mengder lim som skal til, og limet herder meget fort..
Når det gjelder fragging av koraller er vanlig lynlim ikke spesielt godt egnet men super lim gele er bedre. Les om det her og se film her.
Du kan godt kjøpe dette limet eller dette. Limet fra Webzoo er faktisk rimeligere enn Biltema sitt.
Tviler du enda Mona kan du lese her, her og her. Du finner sikker mye om dette på andre sider også.
Når det gjelder bruk av lynlim er det meget små mengder lim som skal til, og limet herder meget fort..
Når det gjelder fragging av koraller er vanlig lynlim ikke spesielt godt egnet men super lim gele er bedre. Les om det her og se film her.
Du kan godt kjøpe dette limet eller dette. Limet fra Webzoo er faktisk rimeligere enn Biltema sitt.
Tviler du enda Mona kan du lese her, her og her. Du finner sikker mye om dette på andre sider også.
Postet 03.05.10 kl 16:55
Postet 03.05.10 kl 18:41
Lynlim, eller superlim osv, kjært barn har menge navn, får du i forskjellige viskositet. Dette er ikke mere komplisert enn at pannekakerøre er tynnere enn vaffelrøre. Slik er det med superlim også. Vanlig superlim er tyntflytende som vann. Superlim gele har som navnet sier en konsistens som gele, ligner på f eks hårgele.
Det er vanskelig i si om dine smeltestifter er ok å bruke da jeg ikke vet hva det er du faktisk har. Du får disse lim stiftene i forskjellige utførelser. Sannsynligvis er det helt greit å bruke de du har hvis dette er av de "vanlige".
Det er vanskelig i si om dine smeltestifter er ok å bruke da jeg ikke vet hva det er du faktisk har. Du får disse lim stiftene i forskjellige utførelser. Sannsynligvis er det helt greit å bruke de du har hvis dette er av de "vanlige".
Postet 03.05.10 kl 19:08
Postet 03.05.10 kl 20:31
Postet 03.05.10 kl 20:37