Bygge/reparere med glass

Heisann folkens. Vil bare komme med en liten generell advarsel til de av dere som er så hendige at de fikser/bygger/reparerer akvariene sine selv:
Bruk for all del IKKE herdet glass når du bygger, eller skifter ut veggene/bunnen i akvariet ditt.. Vanlig glass vil sprekke, og kanskje bare lekke ut vann før det oppdages, men herdet glass eksploderer i tusen biter, og leverer vann, fisk og planter med utover gulvet med ustoppelig presisjon.

Eneste grunn til at jeg skriver dette, er at jeg så en forspørsel på hvordan kutte herdetglass, i en annonse. Uten at det dermed er sagt at vedkommende skulle bygge kar av slikt. Tenkte likevell en liten advarsel kan være fint. Ikke alle vet
hvordan de forskjellige glasstypene oppfører seg.
Det kommer vel litt an på formålet. Mange bygger nå så store kar at vanlig floatglass ikke holder mot trykket. Da leverer jeg herdet glass til formålet.
Når karene kommer over en viss størrelse, vil vanntrykket være så stort, at om det er vanlig floatglass eller herdet glass, som ryker, så vil alt inni karet komme like fort ut. Fordelen er at herdet glass tåler mye mer før det ryker.

Om noen er så "smarte" at de prøver å kappe til et herdet glass for å bygge akvarie, så stopper det seg selv. Det går nemlig ikke ann, å kappe et herdet glass.
Glasset må kappes og bearbeides først, og til slutt herdes.

Ja, jeg jobber med dette til daglig.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap