Egen bakgrunn i akvariet

Jeg har tenkt og bygge egen akvariebakgrunn men jeg lurer på om du må bruke varmesag hvis du skal lage en selv. Hvis du bare bruker vanelig kniv, vil det ikke bli veldig mange isoporkuler som vil falle av?
og er det noen bedre materialer til dette?
eg bare brukte en føner, så isoporen smeltet litt, den ble helt tett
Legg en duk av plast eller lignende under så slepper du å søle overalt. Du kan fint bruke en vanlig sag.
Hvor får du kjøpt maling og lim til akvariet?
Jeg kan ikke annet enn å gi deg et godt råd her:
Tenk deg nøye om flere ganger før du begynner å lime og male i noe som skal stå i vann. De fleste lim- og malingstyper er svært giftige for fisk, og du ender fort opp med massedød og elendighet.

Man skal vite 100% hva man gjør før man lager noe slikt, og det er kanskje ikke det lureste man gjør hvis man nettopp har startet med akvariehold.

Maling er giftig og må derfor dekkes og forsegles 100% så det ikke lekker giftstoffer ut i akvarievannet. Forsegling gjøres med et stoff som heter epoxy, godkjent for drikkevannstanker. Dette er svært dyrt. Sannsynligvis så dyrt at du egentlig ender opp med noe som blir mye dyrere enn å kjøpe en ferdigprodusert, sikker og trygg bakgrunn beregnet for akvariebruk.

Du finner mange slike i nettbutikkene. For eksempel syns jeg at Papillon bakgrunnene hos Webzoo er veldig pene, og jeg har hatt flere av dem.
Juwel-akvarier har som kjent en stor filterkasse montert innvendig, og dette får man spesielt tilpassede bakgrunner for, som skjuler det stygge filterhuset.

Hvis du likevel vil gå for en hjemmelaget bakgrunn, så finner du noen artikler om slike Gjør-Det-Selv prosjekt her i artikkelsamlingen på AF.
Jeg er ganske sikker på at mange bruker akryl maling til å male 3d-bakrunner av isopor(f.eks. her). Men skal du male med akryl alene eller ha på et eller annet middel?
For er ikke akryl giftig?
Jeg også lurte veldig på det, men tok ingen sjanser og bestilte epoxy.. fiskene lever i beste velgående etter ca et og et halvt år bortsett fra noen få naturlige dødsfall.
Se på den....
et tips , bruk store fliser......se her
<embed src="http://www.youtube.com/v/9MFJOM-5Phs" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="425" height="344">
eller bare male , ikke hør på de som sier NEI til alt.... da skulle vi andre
bare ha gullfisk...............................................
se på den fra guden youtube, alt får svar på youtube...................
<embed src="http://www.youtube.com/v/Es76DnaQDwI" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="425" height="344">
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap