Forbedring av diy co2 system

Har testet ut litt og lest om DIY co2, og funnet ut at med kun brusestein så blir det liten eller mest sannsynlig ingen effekt av co2 bryggeriet.
Så i den anledning har jeg kommet over noe som kanksje kan gjøre noe med dette problemet. Det man trenger i tillegg til det vanlig DIY co2 er:

Enderøret ifra en slamsuger
Litt filtervatt eller blåfilter?
En innvendig pumpe

Det blir da seende ut på følgende måte:
[External Image]
[External Image]

Håper dere skjønner tegninga mihehe

Poenget med dette er at filter skal skyve vannet og co2en igjennom filtervatten/blåfilter og dermed løses co2en opp i vannet og man får fullt utbytte av sin DIY co2 anlegg.

Spørsmålet mitt blir da som følger: Er jeg helt på jordet her? Noen andre som har prøvd dette eller noe lignende og har erfaringer med det?
Jeg prøver og prøver å få lagt bilde inn i teksten.... Men det går ikke....

Har forresten ikke fått til det på gud vet hvor lenge
Det kan kanskje gå men det enkleste er jo å koble slangen med CO2 rett til pumpen. De fleste pumper har jo ett slikt inntak for å kjøre luft gjennom.

Du kan jo se det litt uklare bildet øverst i denne posten og til og med en liten videostubb av systemet i drift også.

Min erfaring med denne metoden er at den virker skikkelig bra. Men jeg sitter med ett inntrykk av pumpen må ha litt muskler, si 500 liter i timen eller mer.
Har ikke lagt merke til om filteret mitt har sånt inntak, men det finner jeg da sikkert fort ut av.
Men hvor sitter luftinntaket på filtrene da? Tenker på om co2en blir dratt inn i filtermediene. For mener å huske og ha lest at det er litt uheldig for filterbakteriene, som fort tar kvelden hvis så skjer.
Og det problemet slipper man i allefall å tenke på med den løsningen jeg tegnet.
Disse stussene kommer helt på slutten etter at vannet har vært gjennom filteret (som du burde kunne se på bildet). Det går også an å kjøpe ekstra diffusor sett å sette pumpene. Juwel pumpene har også slik tilkobling men den er litt skjult.

Ett annet alternativ som gir lite mottrykk er å kjøpe en slik.

Når du får dette skikkelig til så er det viktig å ikke overdose med CO2 og huske på å gi plantene all den næringen de trenger.
hehe, så nå at det var et innvendig filter du linket til. Trodde istad at det var det utvendige filteret du mente, dumme meg:p
Har selv kun utvendig filter, eheim 2224, men tenkte å demontere et gammelt innvendig filter(bluewave 03) og det filteret har som jeg husker ikke noe luftinntak på selve sirkulasjonspumpa.

Så det fristet litt å prøve denne her, men grunnen til at jeg spurte om løsningen som jeg har tegnet er fordi da slipper jeg å gå til innkjøp av noe. Har alt jeg trenger liggende...hehe
Har du eit utvendig filter tek du berre å legg slangen frå DIY oppsettet slik at boblene kjem inni innsuget til pumpa. På denne måten får Co2en god tid til å gå over i vatnet.

Tenkjer jo no at det då kan bli luft i pumpa, men meiner eg har sett at dette er meint som eit seriøst forslag på korleis ein skal få større nytte av Co2en. Har aldri prøvd dette sjølv, så sei i frå om du prøver og kva erfaringar du gjer deg.
SindreKul
Har du eit utvendig filter tek du berre å legg slangen frå DIY oppsettet slik at boblene kjem inni innsuget til pumpa. På denne måten får Co2en god tid til å gå over i vatnet.

Mener å ha lest et sted at det er dette som ikke er så lurt. For da vil co2en bli sugd inn og trekt igjennom filtermediene, og da kan det samle seg store mengder co2 i filtermediene noe som igjen fører til at bakteriene i filteret tar kvelden. Og det er jo ikke en så heldig situasjon.
Det er riktig som du sier, man burde ikke kjøre CO2'en inn i filtermassen.

Det som du har forklart i første innlegg skal fungere fint, jeg gjorde noe lignende når jeg hadde plantekar.
Går det an og bruke Fluval Innvendig Filter til å kjøre CO2 igjennom?? Har aldri prøvd det før men har gjerne lyst til å prøve det.... Plantene skal visst bli finere...
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap