Bygge om akvastabil til helglasskar?

Som overskriften sier, så lurer jeg på om det går ann å bygge om et akvastabil til et helglasskar?
Har funnet meg et akvastabil kar på rundt 700L og regner med at dette må resilikoneres, og da lurer jeg på om det er mulig å resilikonere det uten rammen? Liker helglasskar mye bedre enn rammekar....hehe

Sånn i min teori så skulle jo dette gå fint, men er sikkert faktorer jeg ikke har tenkt på. Har forresten aldri studert et akvastabil i virkeligheten, så da blir det litt vanskelig å vite om det lar seg gjøre.

Så innspill tas imot
Rammen på et akvarium virker avstivende og de fleste produsenter går derfor ofte ned i glassdimensjoner på rammekar kontra helglass. Dette kan gjøre planene dine til et ganske stort sjansespill.

Er det et nytt akvastabil akvarium tror jeg at de har brukt 12mm i bunnen, 10 mm i front og bakglass og 8 mm i sideveggene.

Jeg ville ikke ha brukt tynnere glass enn 12 mm til et helglassakvarium som er 200 cm langt og 60 cm høyt. Selv da er du nede på en sikkerhetsfaktor på rundt 2 hvis jeg ikke husker helt feil. og lavere enn dette ville jeg ikke ha gått.

Jeg ville selv ha valgt å bruke rammen på nytt og heller kjøpt et ferdig helglassakvarie hvis det er det du har bruk for.

Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap