Ut i naturen!

Jeg vet at mange finner bunnsubstratet sitt ute i det fri. Tar med seg steiner og røtter fra naturen, og pynter opp i akvariet sitt med dem.

Så jeg lurer på hvilke steder man bør holde seg unna når man er på jakt etter slikt - eller egentlig; hvor man bør lete!
Hvilke steiner vil man unngå? Er alle røtter tillatt?

Kan man ta en stein, et skjell eller en trebit i saltvannsfjæra og legge det i et ferskvannsakvarie? Hva må man gjøre for å forsikre seg om at det er trygt?

Ellers noen tips?
I sumper og myrer er det ofte ukoselige ting som metaller og sure vannverdier man kanskje ikke vil ha i karet sitt.
Nå vet jeg ikke hvor mye vann man klarer å dra med seg på ei rot eller en stein, men generelt bør vist alle typer røtter kokes før de puttes i karet.
Ikke er det veldig vanlig å gå på bunnsubstrat-jakt i myrer heller, men så er det nevnt iallefall. :p

Jeg har kokt alle røttene mine før jeg har hatt de i karet. Har hørt at trær som sevje (eller hvordan man nå skriver det) ikke bør puttes i akvarium.
Stein er stein, og trenger vel ikke kokes så hardt..

Onkel har et kar med selvplukket stein/grus/sand som han tok med fra strendene i Danmark. Han slet med salt i vannet selv etter koking, men jeg vet at det er flere som har fått det til
Ellers har jeg puttet skjell i et kar før uten at det ble noen krise av den grunn, en grundig vask på forhånd holdt.
Okei! Takk! =D

Så da er det ikke noe å være redd for å legge en hvilken som helst stein i? Sånn, sett vekk fra det med saltvann..?

"Store" steiner som du finner i saltvann kan du også ha i karet hvis du vasker de grundig først tenker jeg
Grus og sand bør nok vaskes i flere omganger.
Den er grei!
Da slipper jeg å bekymre meg for mineraler og sånn i steinen?
Med mindre det er kalkstein eller slike bemerkelsesverdige "flytesteiner" du har funnet, så nei (:

Steiner som har gjennomgått kjemiske forvitringer bør du se litt ekstra på, og vurdere om du vil ha i karet.
Hvis du finner steiner som du er usikker på, kan du legge di i ei bøtte med vann, og så teste vannverdiene noen dager senere for å sjekke om steinene medfører endringer.
Det var kjempelurt! Takk!
Du bør unngå stein med metaller. Stein samlet ved malmforekomster eller stein med spesielle mineraler fra pegmatitter er nok best å unngå. Selv bruker jeg mest sort gneis i akvariene, uten skarpe kanter. Kalkholdige steiner kan du jo bruke hvis du skal ha hardt vann. Du kan teste om det er kalk i ved å dryppe syre på steinen, om det bruser er det kalk, som vil løse seg etterhvert.

Sand har jeg hentet ved havet uten problem, men det ble veldig grundig skyllet.

Når det gjelder røtter, må de være fri for bark og sevje. Røtter du finner nede i ei myr kan være bra. Men det må ikke være råte på. Pil og osp skal være bra å bruke, men har ikke prøvd det. Selv om de koster litt, er det nok oftest best å kjøpe røtter.

Å legge steinene i vann noen dager for så å teste, er ikke til så mye hjelp utenom når steinen inneholder kalk og du vil vite hvor fort det løser seg.
Okei, takk for gode råd!
Ikke noe stort problem
Det er faktisk så mangt man kan putte av steiner fra naturen ned i karet sitt.
Selv var jeg ute og ruslet en dag da jeg fant noen litt stilige asfaltklumper i veikanten. Disse hadde jeg i karet mitt over en lengre periode, helt til jeg bestemte meg for å bytte det ut med noe annet.
Det var hverken vann, fisk eller planter som reagerte på dette.

Men som andre folk sier her... Er lurt å vaske/koke ting godt før du legger det oppi, for å drepe alt av mineraler og bakterier
Illustrerende
Da vet jeg det! Vaske/koke notert! ;P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap