- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- 36w lysarmatur for 30w rør?
36w lysarmatur for 30w rør?
Hupp
Jeg har et litt eldre heldekkende armatur der innmaten er gåen. Tenkte på å kjøpe to rimelige 36W armatur(siden de er rimelige og lett å få tak i) og flytte innmaten over i akvariearmaturet.
Akvarietoppen er laget for 4 stk 30W rør.
Jeg har forstått det slik at såsant ballasten er av den gammeldagse typen, og ikke elektronisk, så skal dette gå bra. Regner med at et billig armatur bruker gammeldags jern-kjerne ballast(eller hva det nå het igjen).
Er det noen som kan bekrefte/avkrefte om jeg er på riktige veier?
Jeg har et litt eldre heldekkende armatur der innmaten er gåen. Tenkte på å kjøpe to rimelige 36W armatur(siden de er rimelige og lett å få tak i) og flytte innmaten over i akvariearmaturet.
Akvarietoppen er laget for 4 stk 30W rør.
Jeg har forstått det slik at såsant ballasten er av den gammeldagse typen, og ikke elektronisk, så skal dette gå bra. Regner med at et billig armatur bruker gammeldags jern-kjerne ballast(eller hva det nå het igjen).
Er det noen som kan bekrefte/avkrefte om jeg er på riktige veier?
Postet 20.08.10 kl 02:12
Postet 20.08.10 kl 10:14
Postet 20.08.10 kl 12:54
Det er så liten forskjell på 36 og 30 w at det garantert er greit å bruke samme. Har ikke satt i kondensator i alle mine rør engang. Tror ikke private husholdninger betaler for det strømforbruket uansett. Det er bare industrien, sa foreleser på elektro på ingeniør utd... iallefall.
Ser at 20w og 25w ofte har den samme ballasten. Tror 30 w og 36 w også pleier å ha det.
Ellers er det jo mye flott skrot å finne hos elektrikere..
Ser at 20w og 25w ofte har den samme ballasten. Tror 30 w og 36 w også pleier å ha det.
Ellers er det jo mye flott skrot å finne hos elektrikere..
Postet 23.08.10 kl 19:06
Postet 23.08.10 kl 19:13
Postet 23.08.10 kl 19:31
Da er allt på plass inni armaturet. Mangler bare å skru på strømledningen og sette det sammen. Får prøve det ut imorgen en gang. Nå er nemlig tennene pusset.
Kommer til å bruke vanlige glimttennere til å begynne med, men blir nok å bytte til elektroniske etterhvert.
Kommer til å bruke vanlige glimttennere til å begynne med, men blir nok å bytte til elektroniske etterhvert.
Postet 24.08.10 kl 00:56