- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Hvordan fjerner man riper i glass.
Hvordan fjerner man riper i glass.
Postet 09.09.10 kl 18:19
Postet 09.09.10 kl 19:09
Takk for svar men innser at dette er mishion imposibol.
Selv om jeg hadde hatt verdens beste utstyr vile dette tatt år og dager, prøvde litt nå igjen men selv om jeg har det jeg tror er riktig type værktøy og krem så biter det bare ikke på glasset.
Dessuten er det ikke så synelige striper. mest nede ved bunnen og litt der den klomsette forje eieren satte pompa si. Nei jeg får bare bite i det sure epllet og innse at akvariet ikke kan bli helt perfekt denne gangen.Eneste utvei måtte i tilfelle blitt å kjøpe et helt nytt akvarie.
Et ekte akvarie skal ha lit striper
Selv om jeg hadde hatt verdens beste utstyr vile dette tatt år og dager, prøvde litt nå igjen men selv om jeg har det jeg tror er riktig type værktøy og krem så biter det bare ikke på glasset.
Dessuten er det ikke så synelige striper. mest nede ved bunnen og litt der den klomsette forje eieren satte pompa si. Nei jeg får bare bite i det sure epllet og innse at akvariet ikke kan bli helt perfekt denne gangen.Eneste utvei måtte i tilfelle blitt å kjøpe et helt nytt akvarie.
Et ekte akvarie skal ha lit striper
Postet 09.09.10 kl 22:12
Postet 09.09.10 kl 22:18
Inaktiv bruker
Har du prøvd å pusse med litt natron?
Postet 09.09.10 kl 23:50
Postet 10.09.10 kl 08:33
Kim Roger NilsenHeisann, søkte litt på google og fant dette [URLBLOCK1], vil tro at det er det samme på bilglass som annet glass :) Ikke vet jeg, men se inne der om du finner noen kloke svar :)
Enig her. Snakk med en bilglass forhandler i nærmest område....Kan de fjerne riper i bilglass kan de gjør det sammepå akvarie ditt.
Ps mangen glass forhandlere driver med mye rep på akvarier rund om og også lager
Postet 10.09.10 kl 09:14
Postet 10.09.10 kl 10:18
Det er et 250l, men siden det er et akvastabil er det innsramme og jeg kan jo forsåvet skjere litt i silikonen og ta med en av langside platene til en glassmester som kan gi meg en kopi uten striper.
Så blir det å sette på plass ruta igen.
Det vil ikke koste mer enn glasset og silikonen.
Er dette en lur ide eller er dette for vanskelig?
Så blir det å sette på plass ruta igen.
Det vil ikke koste mer enn glasset og silikonen.
Er dette en lur ide eller er dette for vanskelig?
Postet 10.09.10 kl 11:09
Nemisa85[QUOTE=Kim Roger Nilsen]Heisann, søkte litt på google og fant dette [URLBLOCK1], vil tro at det er det samme på bilglass som annet glass :) Ikke vet jeg, men se inne der om du finner noen kloke svar :)
Enig her. Snakk med en bilglass forhandler i nærmest område....Kan de fjerne riper i bilglass kan de gjør det sammepå akvarie ditt.
Ps mangen glass forhandlere driver med mye rep på akvarier rund om og også lager
Det er bare det at det er så mange striper og hvis jeg gjør det slik vil det ta veldig lang tid.
Eneste andre muligheter blir enten å kjøpe nytt eller skaffe nytt glass.
Postet 10.09.10 kl 11:13
Tor Magnus KuløyDet er et 250l, men siden det er et akvastabil er det innsramme og jeg kan jo forsåvet skjere litt i silikonen og ta med en av langside platene til en glassmester som kan gi meg en kopi uten striper. Så blir det å sette på plass ruta igen. Det vil ikke koste mer enn glasset og silikonen. Er dette en lur ide eller er dette for vanskelig?
Det spørs hvor "handy" du er, og hvor skjemmende ripene er.
Det er ikke så lett som man skulle trå å ta slike glass ut av rammen.
Men tror det er den løsningen som er best om du vil ha en ripefri front.
Postet 10.09.10 kl 12:13
Det er ikke bare komplisert det er ganske så umulig. Får å fjerne en "lang rute" må du først fjerne de to kortrutene fordi glassene forsegler hverandre. Men rutene er jo også limt til rammen og det blir nok om mulig enda mer umulig å fjerne de da ja.
Men det er ikke så mange riper, sikkert helt normalt for et brukt akvarium.
Og etter mange ombestemmelser blir det alikevel til at jeg selger det å kjøper et helt nytt.
En del dyrere men da blir jeg også helt fornøyd.
Men det er ikke så mange riper, sikkert helt normalt for et brukt akvarium.
Og etter mange ombestemmelser blir det alikevel til at jeg selger det å kjøper et helt nytt.
En del dyrere men da blir jeg også helt fornøyd.
Postet 10.09.10 kl 22:13
Inaktiv bruker
Postet 12.09.10 kl 23:30
Endret: 12.09.10 kl 23:38
Postet 16.09.10 kl 21:48
Vidar-Alexander skrev i en annen tråd om samme tema:
"Jeg jobber med glass til daglig. Vi kaster glass med riper.
Du kan slipe/polere små hakk i en herdet bilrute. Skal du gjøre dette med et akvarieglass, må glasset antakelig tas ut av akvariet.
Da er det sikkert enklere og billigere å kjøpe nytt kar....."
Det har ikke vært noen innlegg, som jeg har sett, som har hatt noen annen oppfatning enn denne.
"Jeg jobber med glass til daglig. Vi kaster glass med riper.
Du kan slipe/polere små hakk i en herdet bilrute. Skal du gjøre dette med et akvarieglass, må glasset antakelig tas ut av akvariet.
Da er det sikkert enklere og billigere å kjøpe nytt kar....."
Det har ikke vært noen innlegg, som jeg har sett, som har hatt noen annen oppfatning enn denne.
Postet 16.09.10 kl 21:59
Vil da tro at å våtslipe glassene burde fungere fint?
På samme måte som man polerer opp plast, plexi, vinduer, frontruter på biler og mye mye annet...begynne grovt (alt etter hvor dype ripene er) for så å gå på med finere og finere våtslipepapir(i kryssende bevegelser--altså først slipe fra venstre til høyre..så opp og ned)... til slutt polerer en opp glasset med et fint slipemiddel?
Kan ikke tro at det skulle vere en helt umulig operasjon..Burde bli som nytt om man gjør det riktig...hadde selv bare tatt med hele saken til en eller annen bilglass-sjappe og hørt med dem hva de skulle hatt for å polere opp igjen glasset... Koster ikke stort på bilruter..så kan da umulig koste noe mer på et akvarie?
På samme måte som man polerer opp plast, plexi, vinduer, frontruter på biler og mye mye annet...begynne grovt (alt etter hvor dype ripene er) for så å gå på med finere og finere våtslipepapir(i kryssende bevegelser--altså først slipe fra venstre til høyre..så opp og ned)... til slutt polerer en opp glasset med et fint slipemiddel?
Kan ikke tro at det skulle vere en helt umulig operasjon..Burde bli som nytt om man gjør det riktig...hadde selv bare tatt med hele saken til en eller annen bilglass-sjappe og hørt med dem hva de skulle hatt for å polere opp igjen glasset... Koster ikke stort på bilruter..så kan da umulig koste noe mer på et akvarie?
Postet 31.10.10 kl 21:16