Skifte silicon på akvarium

I går kveld fant akvariumet mitt ut at nok var nok og kvitta seg med vannet. Det har hatt en skade oppe i høyre hjørne der vi har prøvd å tette siliconen, men dette holdt da bare i ca 6 mnd :S

Er det noen i Haugesunds område som kan ta på seg jobben og skifte silicon for meg? Karet er 110 liter.
Akkurat gjort det selv. Men er nok litt langt unna.

Men hvorfor gjør du det ikke bare selv?

Det er ikke så vanskelig som en kanskje kan tro. og du trenger ikke ta fra hverandre noe. Bare skjer vekk det du får skjert vekk, og legg nytt over!

Engangs gummihanske, og akvariet silikon.. Legg på mindre en du tro, så du alltid legger på litt for lite, til det er nok, og ta litt såpe på en finger, og dra over hele karet.

Synd jeg bor så unna..
Det aller viktigste er at det som skal limes er helt fritt for fett og smuss. Bruk sprit eller aceton til å renggjøre, og tørk gjerne godt over etterpå. Unngå fingeravtrykk som setter igjen fett på glasset.

Dersom du føler deg litt usikker på å bruke fingeren, kan du også bruke fugepinne som har ståt natten over i såpevann.

Jeg tar heller på litt for mye silicon med en gang og drar vekk overskuddet. Men allt med måte osv. Dersom du bruker maskeringstape på sidene av siliconfugen, kan du ta disse vekk når siliconen ikke lenger er klissete og bløt, men før den har herdet helt. Evt kan du ta dem vekk rett etterpå og gå over en gang til for å få kantene til å "fade" vekk.
Gomp: det var det vi gjorde.. her hadde silikonen liksom gått litt i oppløsning helt øverst i kanten, så vi skjærte vekk så vi fikk en ren kant, rensa og la nytt. Men spørsmålet er jo, hvor mye skal vi skjære vekk?

Det finns jo hundrevis av gjør det selv tråder angående å skifte silikonen selv, men jeg vil helst at en dreven person skal gjøre det, siden det vi gjorde tydeligvis ikke holdt nok :S Ringte den lokale glassmesteren her, og til og med han ville ikke ta på seg jobben :S

Ps. En god ting kom det ut av dette.. fikk tømt akvariet ned til 1 cm vann, tømt det for fisk, reker og cory, og plutselig var der masse babyfisk som svømte rundt Paradisfisken har tydeligvis fått seg, og avkommet er nå reddet oppi 240 literen
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap