Slamming og tapping uten hevert?

Jeg er ny akvarieverdenen, og har prøvd å slamme og tappe litt med tynn hageslange to ganger. Det har fungert fint, og ca. en meters fall har gitt passe sug. MEN til vinteren kan jeg ikke tappe vannet rett ut av døra lenger, og det er litt kronglete å få til fall innendørs, annet enn rett i bøtte.

Så jeg tenkte å lage en variant med en vindusspylermotor fra bil, med bryter lett tilgjengelig. Det burde gi full kontroll i forhold til å suge opp skitt o.l., med en relativt tynn slange men bra sug, og nok kapasitet til å fungere ved vanlige vannutskiftinger.

Noen med erfaringer fra hjemmelaget sugepumpe-løsning?
Så du har heller ikke et gulvsluk du kan gå til?
Jeg laget til noe med en pumpe fra biltema. Men ble litt heavy sug :P
Kommer det inn en fisk der har den problemer... Så skrinlagg det fort.

kan du ikke tømme i dassen?
Geiren
Jeg laget til noe med en pumpe fra biltema. Men ble litt heavy sug :P Kommer det inn en fisk der har den problemer... Så skrinlagg det fort. kan du ikke tømme i dassen?

Etter at et ukjent antall yngel havnet der, er det kun HVIT bøtte som duger her i huset. Så får heller kaillen gå noen runder
Anita Hole
[QUOTE=Geiren]Jeg laget til noe med en pumpe fra biltema. Men ble litt heavy sug :P Kommer det inn en fisk der har den problemer... Så skrinlagg det fort. kan du ikke tømme i dassen?

Etter at et ukjent antall yngel havnet der, er det kun HVIT bøtte som duger her i huset. Så får heller kaillen gå noen runder

Ordlagg med litt kort der, jeg bruker en 25 liters (30) hvit europris vindunk. Både til fylling og tømming.

Tømming er i dassen med bøtta. Påfyll fra dusjen i bøttea.
Blir noen turer med bøtta ved vannskifte. totalt 12-14 turer med tapping og påfyll hver søndag. Men er det ikke verdt det da? Så får man gratis trening av armene også :p
Takker for innspill

Jeg har ikke noe i mot å bære bøtter, og jeg har mulighet til å føre slange til gulvsluket i dusjen. Men siden det nødvendigvis må bli med litt sand hver gang, har jeg tenkt at det ikke er så lurt å bruke gulvsluket.(?)

Først og fremst tenkte jeg en slik nerde-løsning ville gi full kontroll ved suging av skitt og annet på bunnen. Med en relativt tynn slange og en liten trakt i enden, kombinert med justerbar pumpehastighet, tror jeg man kan suge opp mye akkurat der det trenges uten å måtte etterfylle for mye vann. Jeg er jo helt fersk i gamet, men synes etter to uker det ser ut som om jeg trenger å rense bunnen oftere enn vannbytte.

Høres ut som en smart løsning, såsant all bæringen er grei for deg.

For å hindre sand i sluket, bruker jeg en type finmasket duk til hagebruk. Type barkduk/dreneringsduk. Har klippet den opp i passe størrelser, og bruker disse bitene mellom to bøtter som har masse hull. Eneste jeg må passe på da, er at ikke duken tetter seg til om det er mye slam.

En hevert kan du enkelt lage deg av en plastflaske sammen med hageslange. Kombinert med et powerhead er dette ypperlig, også der man ikke har fall til sluket. (Blir jo litt det samme som spylermotoren, men i større format.)
Powerhead? Husk jeg er begynner..
Kan du beskrive, eller linke nærmere til hevertmetoden du nevner?
Klassisk powerhead
Er en enkel pumpe uten filter.... sikrulasjonspumpe på godt norsk
pruker eheim sin pumpe jeg. egentlig ment til og være bøtte pumpe men ble kastet oppi karet. setter på slangen på denne jeg og legger slangen i sluket funekr utrolig bra. og har ikke en dråpe på gulvet
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap