Penselalgene

har fått pensel alger på noen planter og rot.så eg lurer på hvor lenge må rota ligge utenfor akvarie før penselalgene er døde?
Til de tørker. Men penselalger kommer jo ikke av seg selv, har du tenkt noe rundt det?
Rota kan også legges i fryseren et par døgn.
eg vil tro at penselalgene kom av for mye fòr og at det er for mye fosfat i vannet..
har også grønnalger..men har en del kirsebær reker og sandsnegler så det er jo mat for dei.

men va kommer penselagler fra/av?
Dersom du tørker/fryser penselalgene, vil de komme tilbake ganske raskt etter du har plassert roten tilbake i akvariet.

Du bør enten koke den, eller desinfisere den med klor(og mye lufting), hydrogenperoxid-pensling eller perkarbonat(oxy-clean type pulver, om du finner uten vaskemiddler).
Her må det nok gjøres noe. Å fjerne algene på roten er er grei sak, men uansett vil disse algene komme tilbake på roten når den kommer i vannet igjen. Det er jo innholdet i vannet som er nøkkelen til alger.

Hva med å kjøre zeolitt i filtret eller gjødsle i karet med flytende gjødsel! Eller ha en del snegler og fisker som også spiser alger??

Jeg har uansett mest tro på gjødsel, vet det funker veldig bra i kar med mye alger!
men eg har en del kirsebær reker i akvarie.dei tåler kansje ikke så mye gjødsel...
og eg har maaaange sandsnegler oppi også...
funker hurtig voksene planter på desse algene?
Inaktiv bruker
Vil flytende plantegjødsel hjelpe mot penselalger altså? Jeg har fått noen stygge alger i det siste, i et akvarium, på plantene, for første gang i mitt liv, og grunnen er nok både for mye lys og overforing om jeg skal være ærlig Men, det er stygt! Og hverken mallene eller rekene spiser disse algene..

Prøvde å få dem vekk gjennom å gni litt på bladene, men de sitter virkelig fast. Kanskje jeg må nappe av noen blader på anubiasen. Vil de vokse ut igjen da?

Ja jeg skal skjerpe meg med både belysning og matingen fremover, det har jeg lovet meg selv
Embla Ofelia
Vil flytende plantegjødsel hjelpe mot penselalger altså? Jeg har fått noen stygge alger i det siste, i et akvarium, på plantene, for første gang i mitt liv, og grunnen er nok både for mye lys og overforing om jeg skal være ærlig :D Men, det er stygt! Og hverken mallene eller rekene spiser disse algene.. Prøvde å få dem vekk gjennom å gni litt på bladene, men de sitter virkelig fast. Kanskje jeg må nappe av noen blader på anubiasen. Vil de vokse ut igjen da? Ja jeg skal skjerpe meg med både belysning og matingen fremover, det har jeg lovet meg selv ;-)

Å gjødsle funker. Veldig mange tror at det blir ennå større grobunn for alger, noe som er feil.
Tror jeg har skrevet det flere steder på slike alge tråder, men når du gjødsler får plantene mer næring, vokser mer og dermed utkonkurerer algene om næringsstoffene i vannet.

Algene tar opp hovedsakelig nitrat og fosfat mens plantene tar ALLE stoffene i gjødselen. Gjødsel inneholder ikke NO3 + fosfat.

Mye mating er nok også det man kan redusere litt på i tillegg til lyset. Bruk en "timer" til lyset, det er lurt.

Eplesnegler spiser blå/grønn alger ihvertfall, og Sae spiser andre alger. Av andre fisker er Oreochromis mossambicus er bra algespiser, men her her det en vurderingssak, siden denne fisken blir stor og den skal gå overrens med de andre fiskene/dyrene i karet, også levendefødere spiser en del alger.

Vet at noen forumbrukere har prøvd Happy-Life Algin-Regular og som også har fungert.

Å sette inn hurtigvoksende planter er også ganske lurt!
Inaktiv bruker
Takk for svar. Jeg har ikke lest om trådalger før siden jeg aldri har hatt det før nå i det siste I et akvarium med veldig sterk belysning, sterkere enn i de andre karrene mine. (26 watt)

Eplesnegler vil jeg ikke ha igjen, for de krøp over akvariekanten og ut av akvariet og en gang knuste jeg en jeg ikke så når jeg skulle åpne lokket. Altså skallet knuste og så døde den ganske kjapt. De er fine å se på da. Men, jeg ante ikke at de spiste trådalger. Men, jeg har hatt ulike type reker i karret og de spiser ihvertfall ikke trådalger. ( kan komme av at de fikk mer enn nok annen mat? )

Nei jeg skal ikke ha flere fisker i karret, har bare maller Takk for gode råd, skal nok prøve noe så det blir litt finere å se på. Jeg antar at trådalgene ikke direkte gjør noen skade annet enn at de er "stygge"?
Embla Ofelia
Takk for svar. Jeg har ikke lest om trådalger før siden jeg aldri har hatt det før nå i det siste ;-) I et akvarium med veldig sterk belysning, sterkere enn i de andre karrene mine. (26 watt) Eplesnegler vil jeg ikke ha igjen, for de krøp over akvariekanten og ut av akvariet og en gang knuste jeg en jeg ikke så når jeg skulle åpne lokket. Altså skallet knuste og så døde den ganske kjapt. De er fine å se på da. Men, jeg ante ikke at de spiste trådalger. Men, jeg har hatt ulike type reker i karret og de spiser ihvertfall ikke trådalger. ( kan komme av at de fikk mer enn nok annen mat? ) Nei jeg skal ikke ha flere fisker i karret, har bare maller ;-) Takk for gode råd, skal nok prøve noe så det blir litt finere å se på. Jeg antar at trådalgene ikke direkte gjør noen skade annet enn at de er "stygge"? ;-)

Alger kan også være fint og dekorativt. Er det maller som spiser alger du har?
Inaktiv bruker
Ja mallene ( ancistrus b.l.a) spiser jo alger, så sant man ikke forer for mye da Men, trådalgene har de ikke spist foreløbig. Må innrømme at jeg sikkert har gitt dem for mye mat ellers, og de er således ganske bortskjemte og grådige de små zøøte mallene mine .. . De er ennå ganske små da.
De små er vel mest effektive til å spise alger tror jeg. ..Skjønt den store L144 hannen min tar seg alltid en tur ut på natten, og han spiser jo alger han også ser jeg. Henger i bladene på anubiasplantene
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap