54liter killi kar

Jeg har kjøpt meg en 54 liter, og jeg har veldig lyst til å starte opp med killier, jeg lurte på om noen hadde noen forslag til hva slags killier jeg kunne hatt, og hvordan jeg skulle innredet karet.
karet er jo ødelagt i lystoppen lokkene er smeltet hull i, men dette skal min bror fikse ved at han skal lage noen plexi glass lokk, vil disse smelte fra varmen av lampa tro??
jeg fikk med to pumper når jeg kjøpte karret, en invendig og en utvendig gammel eheim(har ikke fåt eheimen til a åvirke enda), jeg skal se om jeg kan få tatt bilder av pumpa så noen kan fortelle meg hva jeg må gjøre med den for a få den igang;P
skulle gjerne fått noen forslag til hva slags planter og evt algespisere jeg kunne hatt sammen med noen killier.
Pumpa og karet:)
Legger ut noen bilder av karet og pumpa, jeg tar gjerne imot forslag til hva slags planter jeg kan ha i karet, nå har jeg fått fikset topplokket med to plexiglass plater også
Hei.

Har du vurdert å male bak-glasset svart? Jeg tror det blir mye finere enn sånn bilde bakgrunn. Hos meg ble det alltid masse mørke flekker på bakgrunnen ettersom det rant vanndråper ned på bakgrunnen innimellom.

Ellers kan du jo prøve flyteplanten som heter pista. De lange røttene skal visst være gode å skjule seg i, spesielt for yngel. Jeg har aldri prøvd denne planten selv, men jeg har sett veldig mange andre som har den i lignende karr som det du skal lage.

Også hadde det kanskje vært fint med noen vallisneria-planter på sidene eller bak. Dette er veldig lette planter å få til, og dessuten sprer de seg raskt. Nesten for raskt, så man er nødt til å tynne ut litt innimellom, men det gjør ingenting for meg.

Hvis du kjøper et par red-moor røtter, og fester litt javamose på de blir dette også veldig fint. Killi spiser jo opp yngelen så med litt mose og flyteplanter har man egentlig gode sjanser for at noen vokser opp.

Håper dette hjalp deg.

Lykke til videre!
Tusen takk for svaret ja dette hjelper meg virkelig, hadde ikke tekt på det med svart bakrunn nei
kanskje jeg kunne prøvd å ha en svart søppelsekk bak på karet? noen som har erfaringer med dette?
Er noen som bruker søppelsekk men de sier det ikke blir noe fint på bilder. Bruk heller noe som ikke reflekterer lyset. Kanskje du kan kjøpe sort papir på hobbyforretning? Ellers er det sort folie å få tak i tror jeg.
Hei,

Det er jo så mange Killier som er fine.... Jeg liker [URL=http://www.google.no/images?q=Aphyosemion australe 'Chocolate']Aphyosemion australe 'Chocolate'[/URL] godt.

Her finner du masse fine bilder av Killier med artsnavn osv.

Husk at enkelte opplever at Killier ikke er særlig glad i tørrfor. Selv forer jeg for det meste med frossentfòr som f.eks Bosmider, dafnier og røde mygglarver.

Jeg ville også satset på å male bakgrunnen. Søppelsekk fungerer bare en stund. Kjøp akrylmaling, gjerne matt. Vask glasset godt med rødsprit eller slikonfjerner først, og ha på 2 eller 3 strøk maling.

I en 54-liter ville jeg kanskje prøvd med 2-3 Ottoer hvis algene blir et problem.

ok, da skal jeg nok prøve ut det med maling ja;D takk for svar
Før brukte jeg en svart søppelsekk på baksiden av 240 literen min. Som ElisabethS sier reflekterer det mye av lyset. Og er det én liten bulk så synes dette veldig godt. Søppelsekken jeg brukte hadde vært brettet, og dette vises veldig godt på bildet.
[External Image]

I 63 literen min har jeg malt baksiden av akvariet, og det blir noe helt annet.

[External Image]
ja, da blir det nok svartmaling da
Hornblad er en flyteplante jeg har hatt stor suksess med og jeg finner tidvis egg der, selv i mitt godt befolkede selskapskar.
Ja da kan jeg vel sette det på lista også;P
Har svart søppelsekk jeg =) Skal innrømme at det ikke er fint, men av mangel på tiltakslyst og akrylmaling så funker det for meg, hehe =) Er finere enn lamellgardiner....

Blir spennende å se resultatet, er ikke så mange som driver med killifisk har jeg skjønt.
ja, nå mangler jeg jo bare noe aå ha akvariet oppå så kan jeg jo starte med maling osv er spent på resultatet jeg også
Du kan også bruke svart kontaktpapir, det bruker eg bakpå akvariene mine.
Jeg kjøpte vanlig akvariefolie her om dagen som er svart bakpå. Men greit å male når det først er tomt.
ja jeg tror jeg går for maling, har hørt så mye bra om det
noen som har peiling på hvor mye en slik boks med akryl maling koster?
Jan Tore Olsen
noen som har peiling på hvor mye en slik boks med akryl maling koster?

Tja. Jeg husker ikke helt, men ikke veldig mye. Jeg tror den kostet rundt 100 kr.
Tilfeldig bekjentskap
© Torbjørn Nesse
Reklame for plussmedlemskap