Vanlig vindus-glass

Hei på dere

Lurer litt på om det er mulig å lage akvarie av "vindusglass" (type 2 eller 3-lags glass"
Lurer på hvilke forhold som gjør dette mulig/ umulig.

Bare vitebegjærlig

Mvh Rune
Du kan bruke enkle glass.
Glass med flere lag er ikke sterkere enn det tynneste glasset i et isoler glass.
Laminat glass er noe annet.
Så isolerglass med flere lag kan ikke brukes. Det er høyst sansynlig 4 mm glass som er brukt, og det holder kun til små kar.
Takker for det, vidar
Vidar-Alexander
Du kan bruke enkle glass. Glass med flere lag er ikke sterkere enn det tynneste glasset i et isoler glass. Laminat glass er noe annet. Så isolerglass med flere lag kan ikke brukes. Det er høyst sansynlig 4 mm glass som er brukt, og det holder kun til små kar.

Jeg har forstått at du er noe av en guru på glass, og jeg er av den vitebegjærlige typen, så:

Er det 2 ev 3 lag m. vanlig floatglass som brukes i slike vinduer, eller er det "spesial"?
Tenker da på f.eks uv, varme, lyd osv, eller oppnås disse egenskapene bare ved konfig. av konstruksjonen (glasstykkelse, avstand gasser osv)?

Veldig takknemlig for svar

/rune
Det finnes mye forskjellig. Vanligvis er det float.
Men det kan også være herdet, laminat eller belagt med div. belegg, som ikke egner seg til å stå i vann.
Så man bør vite hvilket glass det er.

Jeg jobber med dette til daglig.
jeh ville brukt vanelig flovt glass, pga herda er dyrt og tåler nesten ingen ting hvis du er uheldig å får en smell i ett av hjørnene. laminert glass så kan det henne at du kan få vann imellom glassene. det er ikke pent.
brukte laminert en gang når jeg bygde et kar og det kom vann imellom
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap