Hvor få tak i hardplast?

jeg tenkte å bygge en boks foran inn suget på pumpen min oppi akvariet.
Da jeg sliter litt med at små fisk som svømmer for nært inn suget.

Tenkte rett og slett å bare få tak i noe hardplast å ta silikon rundt kantene å lime inn til ruten på akvariet i hjørnet, med innsuget slik at fiskene ikke blir tatt i dragsuget på pumpen.

Sikkert veldig dårlig forklart her, men er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe hardplast plater?
Holder på med et lignende prosjekt i saltvannskaret vårt da sneglene har funnet ut at det er veldig kjekkt å klarte oppå nivåføleren og dermed utløser alarmen he he

Tanken her er å bruke plexiglass,fes kjøpt hos biltema eller claes olhson.
Bitene skjæres til med en stikksag og her er det lurt å bruke maskeringstape der du skal skjære for ellers sprekken den lett.
Silikon holder dårlig på plaxiglass,så da er løningen å bruke Loctite super gel (claes Olhson) .Denne herder på 1 min. og er ufarlig for beboerne,herder også under vann.

Har kun erfaring fra saltvann med denne metoden, men kan ikke se noen forskjell på å bruke den i ferskvann .
Plexiglass + silicon
Jeg monterte nylig hjørnefilter i to kar, og brukte lister av plexiglass kjøpt på clas ohlson til dette.
Kappet platen i passe "strimler" og siliconerte i vei.
Ikke noe problem med heft her i gården i hvertfall. Har også hørt andre har gjort det samme med hell.

Er godt mulig at plexiglass og silicon ikke blir like sterkt som glass og silicon, men så lenge det ikke skal belastes noe voldsomt tror jeg ikke det er noe problem.
takk takk
hørtes ut som veldig gode forslag begge to.

Men jeg skal altså lage det med innsug slik at vannet sirkulerer inn i denne boksen og dermed får pumpen sugt inn vann.

Selger de slike "ventiler" eller hva jeg skal kalle dem på clas ohlson e.l ?
Men hva med å bare feste svamp på innsuget? Eller er det en grunn til at det ikke fungerer?
Sølvi Gullaksen
Holder på med et lignende prosjekt i saltvannskaret vårt da sneglene har funnet ut at det er veldig kjekkt å klarte oppå nivåføleren og dermed utløser alarmen he he:) Tanken her er å bruke plexiglass,fes kjøpt hos biltema eller claes olhson. Bitene skjæres til med en stikksag og her er det lurt å bruke maskeringstape der du skal skjære for ellers sprekken den lett. Silikon holder dårlig på plaxiglass,så da er løningen å bruke Loctite super gel (claes Olhson) .Denne herder på 1 min. og er ufarlig for beboerne,herder også under vann. Har kun erfaring fra saltvann med denne metoden, men kan ikke se noen forskjell på å bruke den i ferskvann .

Skal "gjemme" sirkulasjonspumper og pumpeslanger i en liten kasse på den ene siden i en ny Rio 240 som jeg setter opp som mallekar. Har lett rundt etter glass som er lett å skjære til og som ikke koster skjorta, men nå har jo Sølvi løst problemet for meg. Falt meg ikke inn overhodet at sånt kan skaffes hos Claes O. Det burde jeg jo tenkt på siden jeg kjøper alt mulig annet jeg bruker av redskap der. Siden jeg skal lime stein utenpå kassen så var tipset med Locktite der i grevens tid også.. ....Takker!!
jeg prøvde meg tidligere med en sokk foran inn suget. en slik tynn damesokk.
Dette viste seg at etter rimelig kort tid så ble det så tett at sirkulasjonen i akvariet ble alt for dårlig.

Det er vel egentlig grunnen til at jeg ønsker å gjøre det på denne måten nå.

Jeg får ta turen innom clash o. i morgen å se om jeg finner det jeg trenger.
Fint om du vil legge ut bilder på hvordan prosjektet ditt går

Jeg prøver for tiden å bli kvitt silikonen fra bakgrunnsveggen min i isopor som jeg akkurat har fjernet da denne tok opp for mye plass i akvariet mitt.

Tenkte at jeg skulle få opp svart bakgrunn på begge sideveggene mine i stedet å se hvordan det blir (har hjørneakvarie på 470 liter)
Kenneth Laursen
jeg prøvde meg tidligere med en sokk foran inn suget. en slik tynn damesokk. Dette viste seg at etter rimelig kort tid så ble det så tett at sirkulasjonen i akvariet ble alt for dårlig. Det er vel egentlig grunnen til at jeg ønsker å gjøre det på denne måten nå.

All respekt for det, tynne damesokker synes jeg personlig er et styr å få rein selv når jeg bare har hatt dem på beina.. Jeg har svamp selv og har ikke sett store tendenser til at det tetter seg enda, men nå har ikke akvariet mitt vært oppe særlig lenge heller. Bare en liten tanke: vil det ikke være tendenser til at det vil tette seg uansett hva man bruker så lenge de minste små ikke skal slippe igjennom? Siden du nevnte ventiler og slikt. Og da ville jeg tenke at det er enklere å vri opp en svamp i en bøtte med akvarievann under vannbytte, enn å måtte fikle og rense og evt fjerne alger i en fastlimt boks nedi karet. Min tanke kan komme av at jeg ikke har så mye erfaring og dermed ikke klarer å se for meg løsningen, men jeg tenkte jeg skulle nevne det likevel. Håper du finner ut av det
Du har forsåvidt et godt poeng der, men jeg føler at jeg får skjult litt av det stygge men nødvendige i akvariet hvis jeg bygger denne boksen. (innsug og varmekolbe)
Synes ikke det er særlig pent å se på innsuget som stikker ned i akvarie.

Det henger ned bakerst i hjørne (har hjørneakvarie) så har jeg planer om å få inn en stor rot som lener seg opp mot bakhjørne. Dermed tror jeg at det er en del av småfiskene som kommer til kommer til å gjemme seg i det som blir av gjemmeplasser mellom planter og røtter i hjørnet. Er i grunnen derfor jeg ønsker å sikre innsuget litt ekstra så ikke alle blir tatt i pumpa.
Den tar jeg, ja. Hva med å feste en form for rist på noe av boksen? Jeg er ikke sikker på hvor du skal få tak i det, men jeg tenker noe ala det man finner i en grov melsikt. Men det er viktig at det er rustfritt da. Mulig du kan få til å lime noe på hardplasten slik at du får spor som du kan skyve risten(e) ned i. Da blir de lett å få løs og rengjøre når du trenger det. Om boksen skal være så stor at du får armen nedi kan du feste sporene til risten på innsiden, da slipper du å ommøblere karet om det går tett. Men utblås er kanskje lurt å ha utenfor boksen, da sikrer du at patenten ikke forårsaker at vannet bare sirkulerer inne i boksen og du oppdager det raskt om risten går tett.
Ja utblåset mitt går ut i andre enden av akvarie så det kommer ikke til å komme inni boksen.

God ide det med å lage noen spor eller noe som ventilen eller hva vi skal kalle det kan skyves inn i slik at det blir lettere å rengjøre.

Skal ut på clash ohlson og biltema i dag å se om jeg finner noen kjekke ting jeg kan bruke for å få til dette
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap