Silikonfuge revnet

Hei

Jeg holdt i dag på med å sette opp ett 105l rammeakvarie da jeg oppdaget en stor flenge i silikonfugen mellom frontglass og bunn, samt ene gavlen og bunn. Denne har nok oppstått på grunn av uforsiktig håndtering av meg da jeg halte karet frem en bod i kjelleren.

Karet er ikke mange årene gammelt og har vært brukt med jevne mellomrom, så silikonen er fortsatt "fersk" og fin. Har lagt ved et noe kornete bilde av skaden, men tror det skal vise problemet. Det var litt finkornet sand i akvariet og litt av denne har tatt turen ned i flengen.

Er det noe håp for reparasjon av en slik skade? Jeg har aldri limt akvarier, eller reparert gammel silikon. Der røk planen om å sette opp ett ekstra kar. Liker modellen på dette akvariet da det forholdsvis lite, men har stort bunnareal (75*40).
Her må du skjære rent og legge ny silikon.

Men den fugen på bildet ser ikke ut som noe "fabrikk kar". Hjemmelaget, eller resilikonert tidligere?
Karet kjøpte jeg da jeg jobbet i zoo-butikk for noen år siden. Det er fra Imazo/Tropeimporten er et av deres standard rammeakvarier. Husker ikke helt hvor de fikk laget disse, men tror de lages i Polen.

Karet har aldri vært reparert eller re-silikonert.

Det må altså skjærest helt rent der skaden har oppstått, eller må eksempelvis hele fugen skjæres løs fra front/bunn og gavl/bunn? Her må jeg spørre og grave for dette er litt utenfor hva jeg har tuklet med. Må jeg inn å skjære løs mellom bunn og side/front også? Regner med jeg må til med fyrstikker også for å lage avstand, punktlime noen steder og la tørke før jeg legger ny fuge?

Fristende å snakke med glassmester og høre hva de skal ha for jobben.
Her ville jeg byttet alle fugene i hele karet. Når det allerede har sprukket et sted, kommer det gjerne flere steder etterhvert. Ettersom dette er et lite kar og et rammekar, skal det ikke være nødvendig med fyrstikker og mellomlegg. Skjær fugen fra begge sider helt ned til glasset, ta finishen med et barberblad og vask med isopropanol eller aseton. Legg deretter på nye fuger. Ikke store jobben i et så lite kar. Iallefall slik jeg gjør det. Og jeg bruker isopropanol. Lykke til
Gjør det skikkelig med en gang
Vil anbefale deg å fjerne all silikon og gjøre det på nytt. Revnen så ganske stygg ut, og selv med røff behandling ser dette ganske utrolig ut spør du meg. Glass silikon for akvarie har de på ClasOhlson, kr 69,- kjøp en akvarieskrape med ekstra blader, så får du skrapet det meste rent, resten tar du med isoprobanol (Blåsprit) (fåes hos farvehandel) bruk hansker og underlag (sterke saker). Med et slikt rammekar, fikser du dette fint, soft start!
Lykke til
Takker for svar

LOFFA: Du mener jeg skjærer gjennom fugen og ned i bunn, og gjennom fugen frem til front? Skal silikon som ligger mellom bunn og front fjernes også? I så fall blir jo det litt pirk for å få alt rent.

Jeg får forsøke meg. Karet blir jo ikke bedre av å ikke gjøre noe

Lasse
Vil anbefale deg å fjerne all silikon og gjøre det på nytt. Revnen så ganske stygg ut, og selv med røff behandling ser dette ganske utrolig ut spør du meg. Glass silikon for akvarie har de på ClasOhlson, kr 69,- kjøp en akvarieskrape med ekstra blader, så får du skrapet det meste rent, resten tar du med isoprobanol (Blåsprit) (fåes hos farvehandel) bruk hansker og underlag (sterke saker). Med et slikt rammekar, fikser du dette fint, soft start! Lykke til

Ja revnen er stygg og jeg vet når dette skjedde. I et øyeblikk med null tankegang tok jeg tak på innsiden av rammen i front av karet og rykket til for å løfte karet. Da kjente jeg at noe gav etter. Jeg så også i etterkant at rammen har gått et par millimeter fra hverandre i ene hjørnet.
Da har jeg handlet isopropanol og akvariesilikon. Kjøpte silikon på Clas Ohlson av denne typen. Interessant prisforskjell ute å gikk her fra Clas til Obs Bygg som ligger like ved. De skulle ha 119,- for samme produkt.

Så får jeg ta fatt på utskjering av gamle fuger i ettermiddag. Youtube hadde selvfølgelig litt videoer rundt dette temaet. Er dette noen lunde fremgangsmåte?
Da har jeg så vidt startet å skjære bort gammel silikon. Har lagt ved et bilde som viser fin rådasand som har lagt seg mellom bunnglass og frontglass. Der sitter sandkornene rimelig bra fast. Er dette noe å gå videre med? Det er vel også en fare for at når sanden har kommet inn mellom glassene, så kan den vel også ha tatt turen videre ut mellom glass og ramme?

Da er karet limt på nytt. Blir spennende å test om noen dager hvordan det har gått.

Det var litt styr å få skjert vekk gammel silikon, men med tolmodighet gikk det greit.

Takker for tips jeg har fått i tråden her
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap