300 l hjørneakvarie med sprekk i bunn.

Hei fått tak i ett 300 liters hjørne kar med sprekk i bunn glasset. har tenkt å prøve å bytte det selv. men har noen sprøsmål. siden dette er første gangen jeg skal prøve det. ossen silicon skal/kan jeg bruke. (Bare akvarie silicon?) noen teknikker med limingen av siliconen ? fjærning? osv. skal man bare sette glasset opp på og legge trykk med belast eller skal det være noe i mellom glassene?

Har ikke noen bilder ennå. men kommer.
Ja, du må bruke akvariesilikon, f.eks dana lim - 579 som de har på clas ohlson. Før du limer må du tørke av / vaske med rødsprit. Det må ikke være fett fra fingre og slikt. Du kan bruke fyrstikker el lign som avstandsholdere. Sett dem mellom glassene, da blir avstanden mellom glassplatene passe. Bruk tape el noe for å holde glasset på plass om det behøves. Når du legger silikon, pass på at den flyter helt inn mellom glassene. Prøv å gjøre det så jevnt som mulig, det kan kreve litt øvelse. Blir det ikke helt bra, kan du legge på mer silikon fra motsatt side. Det er greit å ha en kopp med lunkent såpevann når du gjør arbeidet. Dypp fingeren i dette, da kan du glatte ut, og evt. presse bort luftbobler. Så må det herde, det herder ca 2 mm per døgn. Er det 6 mm glass, kan du teste om det er tett etter 3-4 dager. Det er viktig at det er ferdig herdet når du tester, ellers kan det lett komme lekasjer.. lykke til
det er 1 cm glass på sidene. men regner med med at det er det samme i bunn. det er ikke drirekte hull i glasset men syltynne sprekker i det enen hjørnet. men det er vel bare skifte hele glasset for det? på det ene bilde har jeg pøvd å ta bilde av sprekkene i glasset. og det andre har jeg tegnet opp sprekkene. men ossen limer jeg det skal jeg starte med å lime fra usiden eller inn sien av glasset ? hva er riktig/lettest?
Bytt
Ser det er en gammel tråd, men bytt for guds skyld hele bunnen.
Bare tanken på 300l som plutselig ligger på gulvet er kjipt.
Vi har jo akvariekjelleren her i skien som kan skjære ut et slikt glass!
Tilfeldig bekjentskap
© Per Christian Osa
Reklame for plussmedlemskap