Jeg har lyst på en ny reol, og driver å tenker litt på hvordan jeg vil ha den, og hvor stor reol jeg trenger. Pr i dag har jeg en 160 l (100*40*40) der jeg har tenkt å ha reolen. Jeg har 15-20 cm mellom karet og veggen, men litt plass rundt reolen kan være kjekt å ha, så jeg tror jeg holder meg til 100 cm bredde.
Planen er 3 kar i en reol på 100 cm bredde.
Dette karet er 95*40*40 cm, og vil med en porsareol bli akkurat 100cm bred. Da kan jeg iflg mitt hode plassere en 160 liter med grunnflate 100*40 cm på toppen av reolen, slik at dette karet hviler på hele overflaten av reolens topp (knotete fortalt).
Jeg vil bruke karene til corydoras og maller, og syns dette er en fin størrelse til det.
152 litern fra Aquamanias koster 1295 kr, og jeg tror ikke jeg får billigere kar om jeg ikke får tak i noen pene brukte kar. Helst skulle jeg hatt kar som ikke var mer enn 30-35 cm høye, men det på spesialbestilles, og blir raskt mye dyrere.
Så... 2 kar på 95*40*40cm samt ett på 100*40*40cm på toppen. Da kan jeg bruke det 160 liters karet jeg allerede har, samt at jeg får en reol som ikke er mer enn 1 meter bred.
Hvor høyt blir dette da... 40+20 cm for hver av 152 l, 10 cm bein, og 7,5 cm ramme som karene hviler på, samt 40 cm for det øverste karet blir 177,5 cm høyde, eller 180 cm for å runde av. Tror 20 cm (+porsaramme) er passe høyde mellom karene.
Forslag og innspill taes gjerne i mot. Kommer til å bruke denne tråden etterhvert som reolen planlegges, kjøpes inn, settes opp og tar form :o)