Sprm ang. bygging av egen lystopp

Har et plantekar der jeg har litt problemer med lystoppen. For det første så kommer det mange rare lyder fra den, les skikkelig høye smell og summing, i tilegg til at den blir veldig varm. For det andre, og for min del det største problemet, er at det blir for dårlig lys i endene på karet. Plantene, vlir rett og slett pusslete der. Har lenge vært på jakt etter ny lystopp, men har tydeligvis veldig rare mål på karet mitt ( 79x34), så finner ingen lystopp som passer.
Så nå har jeg bestemt meg for å bygge min egen lystopp, med 4x20W.( her er jeg litt i tvil om jeg skal velge Glomat eller Arcadia?). Og i den forbindelse dukker det opp en par problemstillinger for meg.
1: Kom et stykke ut i planleggingsfasen, før jeg plutselig fikk alge angst! Blir det overkill med 4x20W? Veldig nervøs for at algene vil blomstre, når det blir det dobbelte av watt enn det er nå.
2: For at plantene i enden av karet skal få nok lys, funker det med den løsningen jeg har skissert? Se bilde.
Håper noen har noe "smart" å si om dette...hehe Så jeg kan komme igang å handle inn plank, epoxy og lysrørsett.
Glemte bilde av skissa

De blå strekene er altså lysrørene
Det ser greit ut det der. Enda enklere hvis du kjøper ferdig parabol sett som du bare skru dem fast på lyskassa som du skal lage.

Ha lyset på i kortere intervaller da blir det ikke mye alge. 2 ganger 5 timer for eks.
badat
Det ser greit ut det der. Enda enklere hvis du kjøper ferdig parabol sett som du bare skru dem fast på lyskassa som du skal lage.

Hvor jeg får tak i det?

badat
Ha lyset på i kortere intervaller da blir det ikke mye alge. 2 ganger 5 timer for eks.

Åssen fordeler du de to intervallene da? F.eks 10 - 15 og 18 - 23?
Parabolsett kjøper du i akvarie butikkene.

Kjøp deg en timeinnstilling på Biltema eller Class Ohlson så er det bare å stille til riktig tid for AV og PÅ.
Kom til å tenke på noe.... Med parabolsett, så vil vel ligge på lik lengde, altså vil ikke kantene på karet få noe lys? da er jeg like langt.

Bruker timer pr dd. Men bare lurte på hvor langt opphold det skal være mellom intervallene på 5 timer.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap