Entraks prosjekter

Hei!

Tenkte å mekke en liten tråd hvor jeg poster diverse prosjekter jeg holder på med innen akvariefronten.

Har 2 prosjekter som er planlagt, et paludarium og en vann-bro mellom to akvariumer. (Som igjen er tenkt til å brukes mellom paludariumet og andre akvarium for å få en åpen løsning og en bedre transaksjon mellom land og vann.)

Starter enkelt og greitt med vann-broen, da den vil bli laget for å lære meg å kutte og lime plexiglass.

Siden dette ikke er noe nytt, så er det fremdeles morsomt, da det er litt fysikk inn i bildet her også, med vakum og gjennomstrømning mellom to kar.
Løsningen jeg har tenkt på nå i starten kan dere se på illustrasjonen jeg har mekket i mspaint. ( I know, I'm teh awsum.. )

Det er ikke inntegnet utsugsventil på broen der, siden jeg tenkte i første omgang å bare bruke en slange og suge ut lufta manuelt. Om det ikke fungerer optimalt, dvs at det blir mye klabb og babb for å få det til, så får jeg lage til en enveis-ventil.

Skal benytte meg av 2 kar på 150 liter, så det blir totalt 300 liter + vannet i broen. Men blir nok å kjøre det safe og ha rom nok til overs i karene i tilfelle en krise.
Har nå laget meg en prototype på en sump!

Lekker litt i overskudddreneringsboksen, men det ordner jeg når alt skal demonteres for å monteres i en mer permanent løsning.

Akkurat nå, så har jeg en 0,5 liters brusflaske inne i akvariet, med litt sand som ballast, med en slange som hevert over i en boks på baksiden av akvariumet. Fra boksen, så er går overskuddsvannet ned gjennom et rør jeg har skrudd og silikonert fast.
Fra boksen, så går det en slange ned i en kum, hvor jeg har en pumpe som pumper alt opp i tanken igjen, gjennom en ventil, slik at jeg får stoppet tilbakestrømning når jeg skal jobbe i sumpen.

Nå skal sumpen deles inn i en tre-delt løsning, med biomateriale mellom inntak og pumperommet.

Kunne jo selvfølgelig ha kjøpt en ferdig løsning, men hvor er morroa i det?
Hei dette er interesant,kommer til å følge tråden din å håper på å lære litt da jeg har lyst til å gjøre noe lignendes selv i fremtiden,synes dette er tøft.
Her er noen bilder fra sumpen.

Er fremdeles i test og utviklingsfasen av den, så jeg kjører hele sulamitten sammen med et annet utvendig filter frem til jeg får knotet meg ferdig.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap