Diy co2

Hei hei.

Driver fortia og tester litt DIY co2 opplegg.

Men jeg får ikke helt til og ''defuse'' co2 i vannet, Noen som har en go løsning?
Har ingen bruse stein men har en slik tre kloss av lindetre, Kan jeg bruke den tro ?

Legger ved et bilde av bare flaskene ^^,
Prøvde meg på en defuser der jeg kjørte co2 inn i luft insuget i toppen i utstrømninga som da igjen gikk ut i ei halvliter flaske som er kutta i 2 :S Men syns ikke det funka helt akkurat :S

-Sokken91
Det beste er en skikkelig CO2-reaktor, den vil løse gassen godt opp i vannet. Alternativt kan du føre gassen inn i innsuget på en filter slik at den blander seg med vannet i filtermassen og dermed er oppløst i vann ved utblåset til pumpa. Har brukt både innvendige og utvendige filtre til dette selv, de utvendige har større volum og løste gassen bedre opp i vannet enn de innvendige.

Kan være lurt å buffre vannet med natron slik at ikke CO2-gassen senker pH-verdien så mye. Du vil gjerne merke at pH'en synker om natta da både fiskene, plantene og nå også CO2-anlegget ditt avgir CO2 når det er mørkt. På dagtid unngås dette i like stor grad da plantene forbruker mye av gassen. Søk etter dosering av natron i forbindelse med CO2-tilførsel, er mye informasjon om dette både her på forumet og på nettet ellers

En annen ting er at for optimal plantevekst (regner med det er det du vil oppnå med CO2-tilførselen) bør du også tenke lys og plantenæring/plantegjødning. Gjødning får du tak i hos akvariebutikken. Når det gjelder lys er det en grei "regel" som sier at lyset bør være på 0,5w per liter eller mer for å få nok lys til at plantene best mulig nyttiggjør seg CO2-tilførsel. I tillegg bør lyset være riktig for plantene. Standard innebelysning er ikke optimalt dessverre. Få gjerne tak i lysrør beregnet for plantevekst, finnes en del dagslyslignende lysrør som gir godt lys og samtidig behagelig lys.
Hans Martin Stølen
Det beste er en skikkelig [URLBLOCK1], den vil løse gassen godt opp i vannet. Alternativt kan du føre gassen inn i innsuget på en filter slik at den blander seg med vannet i filtermassen og dermed er oppløst i vann ved utblåset til pumpa. Har brukt både innvendige og utvendige filtre til dette selv, de utvendige har større volum og løste gassen bedre opp i vannet enn de innvendige. Kan være lurt å buffre vannet med natron slik at ikke CO2-gassen senker pH-verdien så mye. Du vil gjerne merke at pH'en synker om natta da både fiskene, plantene og nå også CO2-anlegget ditt avgir CO2 når det er mørkt. På dagtid unngås dette i like stor grad da plantene forbruker mye av gassen. Søk etter dosering av natron i forbindelse med CO2-tilførsel, er mye informasjon om dette både her på forumet og på nettet ellers:) En annen ting er at for optimal plantevekst (regner med det er det du vil oppnå med CO2-tilførselen) bør du også tenke lys og plantenæring/plantegjødning. Gjødning får du tak i hos akvariebutikken. Når det gjelder lys er det en grei "regel" som sier at lyset bør være på 0,5w per liter eller mer for å få nok lys til at plantene best mulig nyttiggjør seg CO2-tilførsel. I tillegg bør lyset være riktig for plantene. Standard innebelysning er ikke optimalt dessverre. Få gjerne tak i lysrør beregnet for plantevekst, finnes en del dagslyslignende lysrør som gir godt lys og samtidig behagelig lys.
Jeg har rett lys, riktig watt i forhold til vann mengde tilsetter gjødning(HAPPY LIFE plant etteller annet for tiden) og alt som skal til mangler bare co2.

Kjøpte meg Glass diffusere på ebay for 55kr eller noe sånn. For og teste. Ph min fra springvannet er 8,3++ og kh på 4-6 ca(ble litt vims med målinga) Så å buffre ph tror jeg ikke er nødvendig, Og har lest at det er toppen 1 i ph den klarer og synke. Men får se! Dette er et test om det blir bra så kanskje dte blir et skikkelig co2 system på meg!

Trekker tilbake dte jeg sa om og ikke trenge og buffre ph'en jah..... Sunket fra 8 til 5 på 1 natt :P
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap