Vannstrøm i akvariet.. og hvor kan jeg gjemme varmekolben ?

Jeg har ett Juwel Trigon 190L som jeg har tatt ut originalfiltert.
Montert BTN slimlinebakgrunner. ei plate som lager ett rom bakerst i hjørnet. og to side plater som går inntil denne fra hver sin side.

Spørsmålet er hvordan jeg skal få best sirkulasjon i akvariet.

Inntaket for filtret sitter som sagt bak i hjørnet. Og gjennomstrømningen skjer igjennom ei rist nederst på bakveggen.

Har sett for meg tre muligheter... (med utløpsrøret i toppen...)

Grønnestreken er utløpsrøret. og den røde trekanten er det skulte rommet med inntaket. (akvariet har BUET front, ikke rett som på tegningen)

[External Image]
Jeg forestiller meg at nr. 2 generelt vil gi best overflatesirkulasjon, når vannet som kommer ut av pumpa får muligheten til å følge glassets bue. Men dette avhenger av mange ting, bl.a. av hvor du har planter og hvor det er åpent farvann. Du må nesten bare prøve og se hva som fungerer best for deg.
Tenker det samme som Lars.

Men hva med å prøve å ha strålerøret loddrett bak i hjørnet, rettet mot den siden røret er på. (Om du forstår hva jeg mener.)

Dersom det bungerer, burde det kunne skape en grei hvirvel i karet. Eneste negative jeg kan tenke meg, er at partikkler da vil få en tendens til å samle seg i midten.

Du kan jo prøve ut litt forskjellige varianter før du putter fisk i karet. Hiv oppi litt(håndfull) skitten sand el.l. så det blir litt partikkler i vannet, da er det lettere å se hvordan strømmen går.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap