Vil dette fungere? sump: alternativ til overrenning

Planlegger en ferskvannsump, har ingen erfaring med dette og har ikke lyst å bore eller lage kompliserte og skjemmende overrenning-system.

Tanken var å plassere powerhead for vannretur til akvariet, så nært vannstanden som mulig, slik at ved feil på inntaket så vil pumpen gå tørr og ikke overfylle akvariet med sumpvannet.

På avsuget i akvariet så tenkte jeg ett standard avsug med hull like under vannlinjen for å bryte heverteffekten, og en svakere powerhead for å hente vann til sumpen (trenger jeg det? eller er det nok med hevert?)

Vil det fungere?
I teorien kanskje, i praksis overhode ikke. Hadde det vært en enklere måte og lage overrenningen kan du være helt sikker på at noen hadde gjort det. Det enkleste er å borre i akvariet og dermed lage overrenning, hvis du kan tømme akvariet. En annen mulighet er selvfølgelig å plassere sumpen over akvariet, Da trenger du bare å borre i sumpen.
Alle tanker er ikke tenkt og et enkleste er å ikke gjøre det

Plassering over går bare ikke, det vil ikke se bra ut.
Boring har for meg mange negative sider, og den største for meg er senking av vannstanden. Liker at vannlinjen er skjult av akvarietoppen.

Du behøver ikke senke vannstanden i akvariet selv om du lager en overrenning. Men det er selvfølgelig en fordel om pumpe kammeret i sumpen ikke inneholder mere vann enn det som akvariet ta uten at det renner over.

Grunnen til at det ikke vil funger slik du har tenkt det er at når returpumpen din går tørr er dette meget få pumper tåler i lengden. Hvis returpumpa stopper vil akvariet tømmes, enten pga av hevertvirkningen eller den sugepumpa du har satt inn. Det andre problem er at når vannstanden i akvariet kommer under luftehulle i røret / slangen ut fra akvariet, fylles røret med luft og hevertfusjonen vil ikke starte igjen, hvis returpupa leverer nok vann til at vannstanden på nytt økes.

Uten en overrenning eller nivåstyring er det det slik jeg ser det umulig å lage et system som ikke ender med div liter vann på gulvet, enten fra sumpen eller akvariet.

Du kan selvfølgelig sette på en pumpestyring på matepumpa ved hjelp av nivåsensorer.
Det at ut røret mister vakuumet kan løses med hjelp av en powerhead med diffusor som suget røret tomt for luft ved hjelp av en ventil. Da begynner å nærme deg en overrrenning.

Det vet vel at du meget enkelt kan lage en overrenning med f eks 32 mm avløpsrør, 5 stk 90 graders bend og en T?

Nils Vollstad
Du behøver ikke senke vannstanden i akvariet selv om du lager en overrenning. Men det er selvfølgelig en fordel om pumpe kammeret i sumpen ikke inneholder mere vann enn det som akvariet ta uten at det renner over.

Når jeg snakker om senking av vannstand så var det ved boring direkte i glasset, kan jo forsåvidt lage ett lite kammer for overrenning inni.

Grunnen til at det ikke vil funger slik du har tenkt det er at når returpumpen din går tørr er dette meget få pumper tåler i lengden.

Ja det får så være, stopper den ene så blir begge å gå tørr og eventuelt bli ødelagt om jeg ikke kjøper pumper som tåler det.

Hvis returpumpa stopper vil akvariet tømmes, enten pga av hevertvirkningen eller den sugepumpa du har satt inn.

Her er jeg ikke enig, stanser returpumpen så tømmer sugepumpa akvariet ned til sikkerhetshullet under vannlinja og begynner å dra luft ti stedet.

Det andre problem er at når vannstanden i akvariet kommer under luftehulle i røret / slangen ut fra akvariet, fylles røret med luft og hevertfusjonen vil ikke starte igjen, hvis returpupa leverer nok vann til at vannstanden på nytt økes.

og returpumpen vil gå tørr når den har pumpet ut sikkerhetsmarginen fra sumpen, slik den skal gjøre.
Og dette er hva jeg tror blir den største utfordringen, å få pumpene til å samarbeide slik at vannnivået i akvariet blir stabilt.

Uten en overrenning eller nivåstyring er det det slik jeg ser det umulig å lage et system som ikke ender med div liter vann på gulvet, enten fra sumpen eller akvariet.

"umulig" er ett ord jeg ikke forholder meg til

Du kan selvfølgelig sette på en pumpestyring på matepumpa ved hjelp av nivåsensorer.
Det at ut røret mister vakuumet kan løses med hjelp av en powerhead med diffusor som suget røret tomt for luft ved hjelp av en ventil. Da begynner å nærme deg en overrrenning.

Har tenkt litt på flottører for å stanse strømtilførselen til pumpene

Det vet vel at du meget enkelt kan lage en overrenning med f eks 32 mm avløpsrør, 5 stk 90 graders bend og en T?

Ja har sett på disse men de er ikke så fine å se på, og da foretrekker jeg overrenningsboks eller boring
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap