Bygge akvarium inn i veggen.

Lurer på om jeg skal bygge meg ett akvarium av den litt større typen fra bunn av nå og trenger litt tips og innspill.

Hadde sett for meg noe mellom 150-200cm lengde, 80cm høy og 50cm dyp.

Har planer om og sette det inntil en ekisterende vegg og bygge en ny vegg forran akvariet så bare glasset forran synes.
Så til selve akvariet, jeg kommer til og kjøpe ferdig kappet glass/plexiglass (hva er og annbefale?)
Det jeg også lurer på er om jeg kan lage rommet inni veggen ferdig (uten og kle ferdig veggen over akvariet) så jeg kan legge glass platene vedi ovenfra. Hadde tenkt og bruke 25mm mdf rundt akvariet så glass platene mm være nye tilpasset for da skal det ligge helt uttil mdf'n som en slags støtte mot akvariet.
Holder det med 10mm glass eller kan jeg sove bedre om natten med 15mm ?

Skal lage en rask tegning i kveld og legge ut.
Forstår jeg deg rett når du sier at du egentlig tenker å bygge et treakvarie med MDF plater som du tenker å kle med glass innvending?

Dette vil selvfølgelig kunne fungere, selv om glass ikke er det optimale materialet til dette. Sørger du for en god avstivning av trekarret skulle det ikke være noe problem å bruke både 10 og 15 mm. Derimot når du kommer til frontglasset ville jeg nok ha brukt minimum 15 mm til dette. Et frontglass på 200x80 cm blir utsatt for et ganske stort trykk.

Jeg ville nok utfordre deg på om det er mulig å lage karret dypere. 80 cm høyt og 50 dybt er ikke helt optimalt forhold, såfremt du da ikke skal ha P.altum eller andre store høye fisk. Min 720 som er bygd inn i en bokhylle er 200x60x60. Jeg skulle gjerne hatt det det minst 70 dybt. Har også en gammel 960 liter som er like stort som 720, men 80 cm høyt. Det er flott å se på men noe komplisert å gjøre noe med. Jeg rekker akkurat ned til bunnen med fingerspissene uten at jeg må stikke hode ned i vannet.

Når det gjelder glass eller akryl-plast (plexiglass er bare et av mange ulike handels navn på akryl plast) er nok glass det enkleste å lime selv silikon. Akrylplasten "sveiser"du sammen og krever nøyaktig forarbeid, og noe erfaring.
det behøver ikke være at jeg bygger hele av mdf, men jeg synes det hørtes lurt ut. hehe. kan lage en ramme av 48x98 også alt ettersom hva som folk annbefaler og slikt, materialer og sånn får jeg lett tak i(er snekker) og vanlig glass kunne jeg få i 15mm til 150kr kvadratmetern (synes det var billig).

Angående mål på hele greia er ikke bestemmt ennå, men jeg vil ha rundt 2m langt.
eventuelt kjøpe ett rammeakvariet i den stølsen og bygge inn da, men siden jeg fikk glasset så billig så ville det bli billigere og bygge selv(tar litt lengre tid men) da det er litt dyrere og kjøpe ferdig. ikke at det ligger så alt for mange til salgs i den stølsen i området rundt her heller :p
Tilfeldig bekjentskap
© Terje Aareskjold
Reklame for plussmedlemskap