Forstår jeg deg rett når du sier at du egentlig tenker å bygge et treakvarie med MDF plater som du tenker å kle med glass innvending?
Dette vil selvfølgelig kunne fungere, selv om glass ikke er det optimale materialet til dette. Sørger du for en god avstivning av trekarret skulle det ikke være noe problem å bruke både 10 og 15 mm. Derimot når du kommer til frontglasset ville jeg nok ha brukt minimum 15 mm til dette. Et frontglass på 200x80 cm blir utsatt for et ganske stort trykk.
Jeg ville nok utfordre deg på om det er mulig å lage karret dypere. 80 cm høyt og 50 dybt er ikke helt optimalt forhold, såfremt du da ikke skal ha P.altum eller andre store høye fisk. Min 720 som er bygd inn i en bokhylle er 200x60x60. Jeg skulle gjerne hatt det det minst 70 dybt. Har også en gammel 960 liter som er like stort som 720, men 80 cm høyt. Det er flott å se på men noe komplisert å gjøre noe med. Jeg rekker akkurat ned til bunnen med fingerspissene uten at jeg må stikke hode ned i vannet.
Når det gjelder glass eller akryl-plast (plexiglass er bare et av mange ulike handels navn på akryl plast) er nok glass det enkleste å lime selv silikon. Akrylplasten "sveiser"du sammen og krever nøyaktig forarbeid, og noe erfaring.