Steiner til akvariet?

Jeg har et helt tomt akvarie som jeg nå skal fylle og tilpasse først og fremst corydoras. Til dette vil jeg bl.a. finne steiner selv. Jeg har flere fine steiner klare men har bare et problem. Jeg aner ikke hva jeg driver med. En gammel akvarist sa jeg måtte teste steinene ved å dryppe svovel på dem, og dersom det koker er steinene uaktuelle. Men. Svovelsyre er ikke så lett å få tak i når du ikke er kjemiker.

Jeg har skifer/flate mørke steiner fra Thunhovd/Pålsbu området (dammen), og noen rødlige tette steiner fra øvre Numedal. Er det noen som har greie på hva jeg må se etter når jeg velger steiner?
For all del, bruk ikke svovelsyre! Du kan dryppe litt SALTSYRE (HCl) på steinen. Bruser det opp, er steinen kalkholdig. Saltsyre er vanlig apotekvare.
Hei.

Takk for tipset. Jeg var innom et par apotek, og på det siste kunne de bestille, men da må jeg kjøpe minst en liter, som koster rundt 400 kr. Det var litt mer enn jeg hadde tenkt meg, og jeg vet ikke om jeg vil ha en liter saltsyre stående i skapet i en evighet.
Bare plukk de steiner som heter granitt eller gråsteine på norsk. De er fult brukbar til akvarie. Det holder med en grunndig vask, Hvis du er enda mer forsiktig så kan du koke dem først. Jeg har mange av dem i akvariene mine.
Syre
fargehandlere har saltsyre, ca. 125,- for en liter ... tror det er arcus sin ...
Syretesting
Takk for alle svar

Jeg fikk tak i litt saltsyre av en venn, og det er ingen brusing. Saltsyren er 50%.

Steinene er tette og grå, eller rødlige/ rødmerlet? Men de går vel unner gråstein alt sammen.

Håper det går greit å bruke steinene mine i akvarie da. Eller er det noe mer som bør sjekkes?

En ting jeg la merke til: Saltsyra blir gul i forskjellig grad... En av kanskje 6-7 steiner hadde en rimelig blank syre. Jeg la et kjøkkenpapir på syreflekken på steinen før jeg skylte dem igjen...
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap