Snedige måter å gjemme innvendig filter?

Er det noe snedige måter å gjemme de innvendige filterene på (spesielt disse man henger på med sugekopper) - for eks bambus eller store planter (bambus flyter vel)?

Mine filtre henger på kortveggen ut mot langsiden - tenkte kanskje noe man kunne stikke ned i sanden og gro mose på, som en slags vegg? Hva kan det være? Helst noe som ikke flyter. Noe slags nett som ikke skader fisk men som ikke trengs å silikoneres fast og mye sånt baluba hehe

Noen som har prøvd å klyve en rot (så den ikke blir så tykk) og kanskje borre noen hull i den for å gro planter i?
Jeg gjemmer filter og varmekolber og slikt ved hjelp av planter og røtter. I 180 literen har jeg rett og slett kjøpt noen akkurat passe lange "mangrove"-røtter som egner seg til å stå på høykant. I 125 literen er det masse tettvokst Vallisneria tigris som skjuler utstyr og i 60 literen har jeg benyttet meg av røtter igjen, denne gangen redmoor-røtter, og i tillegg har jeg noe windeløv som vokser på de.

Det går helt sikkert an å dele røtter for å få de tynnere, men jeg har vært så heldig å få tak i noen som passer uten at jeg har måttet tilpasse på noe vis. Det går også an å feste mindre røtter til veggene ved hjelp av sugekopper. Bare fantasien som setter grenser
Dette kantmatte-til-hagedam-på-sugekopper-med-bregner-eller-mose-prosjektet mitt er fortsatt i sin spede begynnelse, og jeg har jo laget greia for å skjule et HMF-filter, men hvis det innvendige filteret er plassert i et hjørne burde det kanskje gå? Lett å få ut for å rengjøre i alle fall, og første del av forsøket var vellykket, bregnestiklingene sitter fast :o)
Oi! Kantmatten er i nylon? Kunne jo laget en liten vegg av den og festet med sugekopp i kanten for så å dekke med planter og mose osv!
Nylon ja, og superenkel å feste ting i. Dro med meg en hel meter, det er virkelig et sånn "kan jo bare"-materiale. Trond13 er hagedam-mann og foreslo umiddelbart moseballer. Selv ser jeg for meg noe buet som Coryene kan bo under med mose og Anubias oppå, noen rør til rekene med nett på, uendelighet av muligheter. Men altså, fortsatt litt på tenkestadiet, så motforestillinger av typen "hva med yngelen" (bidrag fra gemalen med lille Rambo Ancistrus i friskt minne) mottas med takk. For i et harniskmallekar hører stoffet ikke hjemme føler jeg :o)
Hmm ja og kan disse mattene "brettes" slik at man kan forme de som man vil? Hadde jo vært kjempelettvint da å kanskje kle de inn i mose og forskjellig (stikke litt vrihassel inn noe steder?!) Selger de dette på blomsterbutikker tro? Eller på Plantasjen?
Tror du må til Bauhaus (definitvt billigst heromkring) eller Tropex eller et annet sted de har utstyr til hagedam. Den er superfleksibel, og kan sikkert syes til nær sagt hvilken form som helst, eller smeltes sammen med limpistol kanskje? Sikret kantene med lighter i alle fall...
Kantmatte foran HMF-filter var en veldig dårlig ide med mindre man har rent plante- eller rekekar! Har akkurat reddet en liten Limiasnik ut, satt bom fast mellom løkkene. For plantenes del var det helt strålende, Javabregne sitter bom fast og er lett å få ut igjen, men altså fungerer ikke i kar med fisk som er små nok til å få kjørt hodet inn i løkkene. De jo liksom forsøke...
Jeg synes det er kjempestygt når pumper og slikt viser inni akvariet. Løser dette ved å sette høy planter forran som skjuler. Pass på å ikke bruke planter som lett løser seg opp i sterk strøm ,for da vil de bare tette igjen pumpen.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias H
Reklame for plussmedlemskap