- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Stort filterprosjekt
Stort filterprosjekt
Er omsider kommet litt igang igjen med akvarie, har en 660l som er oppe å går, med 2stk eheim 2260 pumper og overrenning i hjørnet til en mindre eheim utvendig.
Har lyst å ta i bruk et 600l kjemikalfatt jeg har stående i kjellern like under som filter, for å få et skikkelig stabilt og overdrevet filter uten støy oppe i stua.
Så trenger tips til en pumpe som klarer løftehøyde på ca 3.5meter og andre gode løsninger.
Nikolai
Har lyst å ta i bruk et 600l kjemikalfatt jeg har stående i kjellern like under som filter, for å få et skikkelig stabilt og overdrevet filter uten støy oppe i stua.
Så trenger tips til en pumpe som klarer løftehøyde på ca 3.5meter og andre gode løsninger.
Nikolai
Postet 24.08.11 kl 16:21
Hvis du klarer å kutte ned avstanden litt så klarer EHEIM compact+ 5000 en løftehøyde på inntil 3 m. Koster ikke mye heller, €84 fra tyske Aquaristik Shop eks MVA og porto.
Kan se ut som at EHEIM Universal Pump 1262 outdoor klarer 3,6m hvis jeg leser spesifikasjonene rett...
Kan se ut som at EHEIM Universal Pump 1262 outdoor klarer 3,6m hvis jeg leser spesifikasjonene rett...
Postet 25.08.11 kl 10:48
Lars JamneHvis du klarer å kutte ned avstanden litt så klarer [URLBLOCK1] en løftehøyde på inntil 3 m. Koster ikke mye heller, €84 fra tyske [URLBLOCK2] eks MVA og porto. Kan se ut som at [URLBLOCK3] klarer 3,6m hvis jeg leser spesifikasjonene rett...
har jo 2stk 2260. om jeg plukker av pumpen av filtret og kjører i sammen og ut så vil nok trykket bli høyere?
Postet 25.08.11 kl 15:07
Postet 25.08.11 kl 20:16
Postet 26.08.11 kl 12:24
Er kansje litt på tynn is her, men har en teori....
Vannet går jo først ut fra karret, ned 3,5 meter og opp igjen. Hvis du legger opp slange fra karret, ned i fatet og opp igjen, for så å starte "heverten" fra karret ned i fatet vil vel vannet renne ned, fylle karret og komme opp returslangen av seg selv til vannstanden i returslangen er lik med karret???
Da vil du vel ikke trenge 3,5 meter løft fra pumpa??
Men som sagt, er kansje litt på tynn is her, men det virker logisk for meg...
Det du må tenke på blir vel heller motstanden i filtermediene..
Vannet går jo først ut fra karret, ned 3,5 meter og opp igjen. Hvis du legger opp slange fra karret, ned i fatet og opp igjen, for så å starte "heverten" fra karret ned i fatet vil vel vannet renne ned, fylle karret og komme opp returslangen av seg selv til vannstanden i returslangen er lik med karret???
Da vil du vel ikke trenge 3,5 meter løft fra pumpa??
Men som sagt, er kansje litt på tynn is her, men det virker logisk for meg...
Det du må tenke på blir vel heller motstanden i filtermediene..
Postet 26.08.11 kl 12:37
Toralv TorsvikDa vil du vel ikke trenge 3,5 meter løft fra pumpa??
Hvis filterhuset er tett, vil det stå under trykk, og da stemmer det du skriver.
Men jeg sliter med å se hvordan man skal vedlikeholde filteret hvis det bare skal ha vann-inntak og vann-uttak. Det praktiske må jo være å fjerne hele toppen og bruke det som sumpfilter? Og da står ikke filteret under trykk, og da må pumpa ta hele løftet selv.
Men jeg vet ikke helt hvordan trådstarter tenker å gjøre det ...
Postet 26.08.11 kl 13:29
Postet 26.08.11 kl 16:26
Har sjøl hatt 440 liter saltvannskar i stuen med en 240 liter sump i kjelleren og sirkulasjon i mellom. Tror du bør tenke deg en løsning som ofte blir brukt til saltvannskar med sump. Det med en overrenningsvegg i karet og rør som stikker nesten opp til overflaten bak denne veggen, gjerne durso standpipe løsningen.
Tanken i kjelleren trenger da ikke være tett, kan være helt åpen. Når retur pumpen pumper vann fra kjelleren så vil det hele tiden renne like mye ned i kjeller tanken. VAnnet i stuen må over den over rennings veggen for deretter returnere til kjelleren. HØyden på over rennings veggen blir da ca 5mm under det som blir stabil vannstand i karet so står i stuen. ER Ikke så flink å forklare, men om du logger deg på saltvannsforum.no og leter der så vil du finne mye nyttig info. ER En del sikkerhets ting man bør gardere seg mot, f.ex at utløpet fra akvariet tetter seg og at man pumper 600 liter utover stuegulvet
Men dette er fult gjenomførbart og mye brukt i saltvanns verden
Tanken i kjelleren trenger da ikke være tett, kan være helt åpen. Når retur pumpen pumper vann fra kjelleren så vil det hele tiden renne like mye ned i kjeller tanken. VAnnet i stuen må over den over rennings veggen for deretter returnere til kjelleren. HØyden på over rennings veggen blir da ca 5mm under det som blir stabil vannstand i karet so står i stuen. ER Ikke så flink å forklare, men om du logger deg på saltvannsforum.no og leter der så vil du finne mye nyttig info. ER En del sikkerhets ting man bør gardere seg mot, f.ex at utløpet fra akvariet tetter seg og at man pumper 600 liter utover stuegulvet
Men dette er fult gjenomførbart og mye brukt i saltvanns verden
Postet 26.08.11 kl 16:28
Postet 27.08.11 kl 13:54