- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Filtersystem bak bakgrunnen-hvilke pumpe?
Filtersystem bak bakgrunnen-hvilke pumpe?
Inaktiv bruker
Jeg har kjøpt meg ett akvarium på 400 liter, og har planer om å bygge inn ett filtersystem bak bakgrunnen. Bakgrunnen blir mest sannsynlig en BTN Slim-Line Hvit Fakse.
Total lengden på akvarie er 135 cm, så det er nok av plass bak til flere rom.
Så min tanke er å begynne med det groveste, slik som grove blåfilterklosser.
Er det lurt å ha ett rom med bioballer, ett med Zeolith steiner og ett med filterwatt? Eller kanskje noe annet?
Mine foreløpige planer av fisk er Discus, Ramirezi ciklider og Corydoras Panda.
Pandaen liker strøm og befinner seg mest nede på bunnen. Discusen er ikke glad i strøm og befinner seg mest i midt og toppsikt.
Man vil jo lage de mest optimale forholdene for fiskene.bunnen får fin og lys sand.
Så min ide er da, å ha to mellomstore inntak i venstre hjørne med rist eller blåfilterkloss dekt med silikon og torv. Vil to inntak på 65 holde eller andre forslag?
Og i utblåsningen ha en liten rist i midt/toppsikt, og stor rist i bunn-nivå.. Eller kun ett hull i linje med utblåsningen?
Så, når alle kamrene er laget med filtersystemer, så må jeg ha en innvendig filter pumpe eller en sirkulasjonspumpe i siste kammer.
Er det å anbefale en filterpumpe med uv lys eller kun en vanlig en?
Hvilken er å anbefale både med og uten uv.? Med tanke på vannstrømmen, fisken, l/t osv.
Pumpen skal jo plasseres i siste luke, så lengst nede eller oppe som mulig?
Og varmekolben, best i første eller siste lukke?
oioi, nå ble det mange spørsmål Håper noen som har bygd dette selv eller med erfaring kan hjelpe meg litt på vei, håper jeg ikke er helt på jordet
jeg får ikke karet før om 14 dgr så det er nok tid til planlegging og innkjøp
Total lengden på akvarie er 135 cm, så det er nok av plass bak til flere rom.
Så min tanke er å begynne med det groveste, slik som grove blåfilterklosser.
Er det lurt å ha ett rom med bioballer, ett med Zeolith steiner og ett med filterwatt? Eller kanskje noe annet?
Mine foreløpige planer av fisk er Discus, Ramirezi ciklider og Corydoras Panda.
Pandaen liker strøm og befinner seg mest nede på bunnen. Discusen er ikke glad i strøm og befinner seg mest i midt og toppsikt.
Man vil jo lage de mest optimale forholdene for fiskene.bunnen får fin og lys sand.
Så min ide er da, å ha to mellomstore inntak i venstre hjørne med rist eller blåfilterkloss dekt med silikon og torv. Vil to inntak på 65 holde eller andre forslag?
Og i utblåsningen ha en liten rist i midt/toppsikt, og stor rist i bunn-nivå.. Eller kun ett hull i linje med utblåsningen?
Så, når alle kamrene er laget med filtersystemer, så må jeg ha en innvendig filter pumpe eller en sirkulasjonspumpe i siste kammer.
Er det å anbefale en filterpumpe med uv lys eller kun en vanlig en?
Hvilken er å anbefale både med og uten uv.? Med tanke på vannstrømmen, fisken, l/t osv.
Pumpen skal jo plasseres i siste luke, så lengst nede eller oppe som mulig?
Og varmekolben, best i første eller siste lukke?
oioi, nå ble det mange spørsmål Håper noen som har bygd dette selv eller med erfaring kan hjelpe meg litt på vei, håper jeg ikke er helt på jordet
jeg får ikke karet før om 14 dgr så det er nok tid til planlegging og innkjøp
Postet 29.09.11 kl 11:48
tja, hva som er best og ikke best er jo en smakssak. har bygd samme type innvendig filter som du tenker på i en 300 liter her i vinter. Jeg delte det opp i 4 kammer, delte med plexiglassplater som ble borret fullt av 10mm hull i. Har 2 innsug ca 5x10cm med svart grovt filter som dekker innsugshullene. disse er ca midt på venstre side av bakgrunnen (btn amazonas) , de to første kammerene er fylt med blåfilterterninger ca 5x5cm. totalt ca 40 liter med blåfilter. så har jeg ett kammer med bioballer, ca 15 liter med dem. i det siste kammeret har jeg 2 små eheim pumper ca 600 ltr time hver, disse står på bunnen og pumper ut forholdsvis høyt oppe og den ene rettet litt mot overflaten for å få litt blanding mellom luft og vann. dette ser ut til å filtrere svært bra. vannet er alltid klart og har hatt gode vannverdier og tilnærmet null fiskedød siden det var innkjørt i april.
vasker ett av de to kammerene med blåfilterbiter ca annenhver måned, bioballer tror jeg ikke trengs å vaskes da gørra blir sittende i blåfiltebitene først.
har prøvd med hvit finfilter som "førstelinje" men det fylles med gørr ganske fort så det har jeg gått bort ifra.
siden jeg ikke bruker finfilter så må pumpene opp og renses ved behov, 5 min jobb hver annen eller tredje måned.
hvis du vil ha mindre strøm i vannet kan du splitte slangene ut i fra pumpe(r) med ett t-stykke, halverer jo utstrømmen.
har varmekolbe i samme kammer som pumper.
synes det er ett bra filter og ingenting som vises ved innsyn i akvariet.
vasker ett av de to kammerene med blåfilterbiter ca annenhver måned, bioballer tror jeg ikke trengs å vaskes da gørra blir sittende i blåfiltebitene først.
har prøvd med hvit finfilter som "førstelinje" men det fylles med gørr ganske fort så det har jeg gått bort ifra.
siden jeg ikke bruker finfilter så må pumpene opp og renses ved behov, 5 min jobb hver annen eller tredje måned.
hvis du vil ha mindre strøm i vannet kan du splitte slangene ut i fra pumpe(r) med ett t-stykke, halverer jo utstrømmen.
har varmekolbe i samme kammer som pumper.
synes det er ett bra filter og ingenting som vises ved innsyn i akvariet.
Postet 29.09.11 kl 21:46
Inaktiv bruker
Gørr?
Jeg har nå tenkt og diskutert med andre dette om ett selvlaget innvendig filter bak bakgrunnen. Det er jo klart penere å ha både filter og varmkolbe osv skjult. Det er også kjekt med tanke på at det kan gå litt lenger tid før en må rense det, enn ved ett filter kjøpt i butikken..
Men jeg har også snakket med de som har hatt det en stund og angrer veldig, og noen har også sene tatt dette bort. Problemet har da vært at år de først skulle rense dette ble det bare gørr og rot.
Jeg har ingenting imot gørr og eklerier, men jeg er heller ikke interessert i mer gørr og drittjobb enn jeg må, og det er vel ingen
Så nå er jeg veldig i tvil.
Jeg kan få kjøpe ett brukt 400 l med møbel til 3 lapper..Det er da uten noe som helst utstyr. Kun kar,møbel og topplokk med lys.
Men de har på en dyrebutikk i nærheten ett kar med alt tilbehør og utstyr, da på 300 liter til 6 lapper..
Og ett akvarium med møbel og utstyr på 400 liter til 9 lapper en times kjøring ifra meg, i en butikk.
Så nå har jeg ikke peiling lenger! Hehe
Jeg prøver å rådføre meg med samboeren, men han bare sier at jeg skal gøre som jeg vil og er egentlig ikke til hjelp? Kanskje jeg skal kjøpe alle og få det som jeg vil? Hehe
Men, jeg vil gjerne ha ca 10 corydoras (mest sannsynlig panda) , 5-6-7 discus og 8-9-10 sommerfuglciklider i akvariumet..
Så kanskje det nye på 400 l vil fungere best?
Det er ett juwel inkl innvendig pumpe, som visst nok skal være veldig bra! Og da vil det være større plass til planter,røtter og min kreative side..
Siden disse nye har bra innvendige filter med på kjøpet, trenger jeg ikke å bekymre meg om dette..
Men jeg er så usikker, noen som kan hjelpe med å argumentere/motargumentere, og få meg til å bestemme meg?!
Men jeg har også snakket med de som har hatt det en stund og angrer veldig, og noen har også sene tatt dette bort. Problemet har da vært at år de først skulle rense dette ble det bare gørr og rot.
Jeg har ingenting imot gørr og eklerier, men jeg er heller ikke interessert i mer gørr og drittjobb enn jeg må, og det er vel ingen
Så nå er jeg veldig i tvil.
Jeg kan få kjøpe ett brukt 400 l med møbel til 3 lapper..Det er da uten noe som helst utstyr. Kun kar,møbel og topplokk med lys.
Men de har på en dyrebutikk i nærheten ett kar med alt tilbehør og utstyr, da på 300 liter til 6 lapper..
Og ett akvarium med møbel og utstyr på 400 liter til 9 lapper en times kjøring ifra meg, i en butikk.
Så nå har jeg ikke peiling lenger! Hehe
Jeg prøver å rådføre meg med samboeren, men han bare sier at jeg skal gøre som jeg vil og er egentlig ikke til hjelp? Kanskje jeg skal kjøpe alle og få det som jeg vil? Hehe
Men, jeg vil gjerne ha ca 10 corydoras (mest sannsynlig panda) , 5-6-7 discus og 8-9-10 sommerfuglciklider i akvariumet..
Så kanskje det nye på 400 l vil fungere best?
Det er ett juwel inkl innvendig pumpe, som visst nok skal være veldig bra! Og da vil det være større plass til planter,røtter og min kreative side..
Siden disse nye har bra innvendige filter med på kjøpet, trenger jeg ikke å bekymre meg om dette..
Men jeg er så usikker, noen som kan hjelpe med å argumentere/motargumentere, og få meg til å bestemme meg?!
Postet 02.10.11 kl 11:06
Hvis bakgrunnsfilteret settes opp RIKTIG førstegang så er det ikke vanskelig å holde det rent uten gørr osv. Gjøres det feil fungerer det bra veldig lenge men så blir det tungvint når det først skal renses. Men allikevel snakker vi rens max 1 gang i året…. Metoden TorgeirO beskriver høres ut som en metode som bil gjøre det veldig lett å holde rent.
Hos Unimati i Danmark kan du bestille ferdige bakgrunnen satt opp med filtersystem. Deres måte fungerer veldig bra….
Hvis det kun er av hensikt å skjule varmekolbe osv men du vi ha lettere tilgang for rengjøring så kan du jo bare kjøpe et utvendig filter, sett inn 2-3 filterrister i bakgrunnen og sett filterets innsug bak bakgrunnen, det har jeg gjort på en 300 liter her, da er alt teknisk utstyr gjemt bak bakgrunnen.
Å sette sin lit til medfløgende innvendig fiter til en 400 liter tror jeg ikke er særlig smart i det ange løpet, disse har jeg ingen tro på at klarer å holde vannet like rent og stabilt som et skikkelig utvendig bøttefilter som du kan gjemme bort i underskapet….
Hos Unimati i Danmark kan du bestille ferdige bakgrunnen satt opp med filtersystem. Deres måte fungerer veldig bra….
Hvis det kun er av hensikt å skjule varmekolbe osv men du vi ha lettere tilgang for rengjøring så kan du jo bare kjøpe et utvendig filter, sett inn 2-3 filterrister i bakgrunnen og sett filterets innsug bak bakgrunnen, det har jeg gjort på en 300 liter her, da er alt teknisk utstyr gjemt bak bakgrunnen.
Å sette sin lit til medfløgende innvendig fiter til en 400 liter tror jeg ikke er særlig smart i det ange løpet, disse har jeg ingen tro på at klarer å holde vannet like rent og stabilt som et skikkelig utvendig bøttefilter som du kan gjemme bort i underskapet….
Postet 02.10.11 kl 11:18
Inaktiv bruker
Noe av det som fikk meg til å tenke på å bygge ett innvendig filter var jo først og fremst det at vannet ble bedre til fiskene og at det var lettere å holde. Har hatt dårlig erfaring med både innvendig og utvendige filtere. Men en grunn var jo også at je ville bygge noe selv, slite litt og undre litt, og til slutt sette meg ned å se på noe jeg selv har lagd og være stolt over det. Men jeg blir jo usikker med alle metodene og akvarie-tilbudene rundt omkring
Men uansett hva jeg ender opp med til slutt, synes jeg btn slim-line hvit fakse er en veldig pen bakgrunn. Men jeg har sett veldig store prisfoskjeller både på nett og i butikk. Noen som vet hvor man kan få kjøpt de billigste modulene? De billigste ha jeg sett på webzoo...
Noen som har festet dette i ett juwel 400 l, med tanke på tilpasning rundt flteret? Det er 151 langt, men str på filteret vet jeg ikke
Men uansett hva jeg ender opp med til slutt, synes jeg btn slim-line hvit fakse er en veldig pen bakgrunn. Men jeg har sett veldig store prisfoskjeller både på nett og i butikk. Noen som vet hvor man kan få kjøpt de billigste modulene? De billigste ha jeg sett på webzoo...
Noen som har festet dette i ett juwel 400 l, med tanke på tilpasning rundt flteret? Det er 151 langt, men str på filteret vet jeg ikke
Postet 02.10.11 kl 11:32
Filter
Det er nok Bioflow8 juwel pumpe til karret ditt, som gir 1000 liter, du kan kjøpe på webzoo oppgradering med større pumpe for ca. 500 kroner. Den gir 1500 liter. Dårlig erfaring sier du med utvendig pumpe, da er det nok slike jalle pumper jeg kaller det, du har benyttet. Selv har jeg Eheim 2080 som gjør en utrolig jobb, sammen med Juwel pumpa i karret vårt på 450 liter.
Postet 02.10.11 kl 13:24
jeg har BTN slim-line i min 160L (100cm lengde) mange tror at jeg har puttet et bilde som bakgrunn. litt skuffende, men bakgrunnen er veldig pen.
har en eheim pro 3 2073 utvending pumpe som jeg har sotte et ekstra stor filtersvamp utpå innsuget, den tar seg av alle store støvpartikler, blader osv..
tar det bare av å skyller det godt.
funker bra i mitt akvarie, filteret mitt har etter nesten 1 år samme vanntrykk som når jeg satte det opp.
bestillte et nytt slim-line element som jeg skal sette på skrå i det ene hjørnet så jeg kan skjule varmekolbe og innsug. har brukt steiner tidligere, men er lei av å stable de opp hele tiden.
er bare sjekke ut akvariet mitt så ser du hvordan det blir, funker bra til meg å ikke mye arbeid + at det spiser ikke så mye av plassen som et komplett filtersystem i bakgrunnen
har en eheim pro 3 2073 utvending pumpe som jeg har sotte et ekstra stor filtersvamp utpå innsuget, den tar seg av alle store støvpartikler, blader osv..
tar det bare av å skyller det godt.
funker bra i mitt akvarie, filteret mitt har etter nesten 1 år samme vanntrykk som når jeg satte det opp.
bestillte et nytt slim-line element som jeg skal sette på skrå i det ene hjørnet så jeg kan skjule varmekolbe og innsug. har brukt steiner tidligere, men er lei av å stable de opp hele tiden.
er bare sjekke ut akvariet mitt så ser du hvordan det blir, funker bra til meg å ikke mye arbeid + at det spiser ikke så mye av plassen som et komplett filtersystem i bakgrunnen
Postet 02.10.11 kl 14:01
Endret: 02.10.11 kl 14:02