- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Akvariebordkrise!
Akvariebordkrise!
Jeg har nettopp anskaffet meg enda et akvarium, men så har det seg sånn at bordet som hører til er skjevt! Det har stått ute i en lengre periode etter hva jeg har forstått, og det har fått fuktskader.
I kantene på overflaten der hvor karet skal stå, er de fuktskadene som bekymrer meg mest. Materialet har trukket til seg vann (tror det er tørt nå) og har utvidet seg. Så nå er det noen millimeter forskjell fra kantene og til midten. Fuktskadene går stedvis lengre inn på platen også.
Så da kommer jeg til poenget:
Jeg vet ikke om jeg tør sette karet på det, ifall det sprekker fordi det får dårlig tyngdefordeling mot bordet.
Er det noe jeg kan gjøre? Noe å legge imellom kanskje?
I tillegg tror jeg gulvet under er skjevt, så jeg må vatre opp den ene foten. Er det lurt?
Bør jeg rett og slett hente meg lekastein?
Jeg blir veldig glad for svar her!
I kantene på overflaten der hvor karet skal stå, er de fuktskadene som bekymrer meg mest. Materialet har trukket til seg vann (tror det er tørt nå) og har utvidet seg. Så nå er det noen millimeter forskjell fra kantene og til midten. Fuktskadene går stedvis lengre inn på platen også.
Så da kommer jeg til poenget:
Jeg vet ikke om jeg tør sette karet på det, ifall det sprekker fordi det får dårlig tyngdefordeling mot bordet.
Er det noe jeg kan gjøre? Noe å legge imellom kanskje?
I tillegg tror jeg gulvet under er skjevt, så jeg må vatre opp den ene foten. Er det lurt?
Bør jeg rett og slett hente meg lekastein?
Jeg blir veldig glad for svar her!
Postet 02.11.11 kl 20:08
Inaktiv bruker
Hvor stort er akvariet? :O
Leka er jo enklest, leka, 2 tverrbjelker og ei kryssfiner-plate.
Så legger du noe som underlag på plata, F. Eks. gammelt sitteunderlag eller tilegnet underlags matte.
Leka er jo enklest, leka, 2 tverrbjelker og ei kryssfiner-plate.
Så legger du noe som underlag på plata, F. Eks. gammelt sitteunderlag eller tilegnet underlags matte.
Postet 02.11.11 kl 20:14
Postet 02.11.11 kl 20:15
Det er rett og slett ikke verdt det "å ta sjansen". Å sette mange liter vann på noe man i utgangspunktet hadde en viss skepsis til, bare for å oppdage en dag at bordet ga etter akkurat som man var redd for...
Finn deg noen leca-stein, og spraymal dem med f.eks. hvit maling eller en farge som passer inn i stuen din. Legg en malt mdf-plate tilsvarende akvariets bunnareal på toppen av lecablokkene. Der har du et solid akvariebord som aldri vil gi etter.
Finn deg noen leca-stein, og spraymal dem med f.eks. hvit maling eller en farge som passer inn i stuen din. Legg en malt mdf-plate tilsvarende akvariets bunnareal på toppen av lecablokkene. Der har du et solid akvariebord som aldri vil gi etter.
Postet 02.11.11 kl 20:15
Karet er bare på 105 liter, men det er 105 liter jeg ikke vil ha på gulvet!
Tror egentlig det er ca. en millimeter forskjell på høyden. Har tatt bilder jeg kan legge her, men høydeforskjellene vises kanskje ikke godt nok på dem..
Hva med å legge en isoporplate imellom, eller sitteunderlag?
Mulig jeg bare går for lekastein.. :P
Høres tryggest ut, jeg vet jo ikke hvilke skader bordet har tatt ellers..
Tror egentlig det er ca. en millimeter forskjell på høyden. Har tatt bilder jeg kan legge her, men høydeforskjellene vises kanskje ikke godt nok på dem..
Hva med å legge en isoporplate imellom, eller sitteunderlag?
Mulig jeg bare går for lekastein.. :P
Høres tryggest ut, jeg vet jo ikke hvilke skader bordet har tatt ellers..
Postet 02.11.11 kl 20:21
Postet 02.11.11 kl 20:31
Postet 02.11.11 kl 21:01
Inaktiv bruker
Det er faktisk da godt over 100kg, ser ikke stødig ut det bordet der.
Nei gå for leka å MDF. ( ikke kryssfiner som jeg skreiv i sta)
Mal det å pynt det som du vil
Nei gå for leka å MDF. ( ikke kryssfiner som jeg skreiv i sta)
Mal det å pynt det som du vil
Postet 02.11.11 kl 21:12
Æsj og æsj, bortkasta penger det da.
Tror man kan beregne en god del mer enn 100kilo der ja, det hadde vært en god antagelse dersom det bare var vann i det..
Jeg innser jo mer og mer at det bordet ikke var et godt kjøp..
Og når Spock sier at det ikke er bra, så er det ikke det - såpass med Star trek har jeg da sett!
Leka og MDF next altså! Fanger de opp mye støv eller? Bør jeg ha noe mellom lekasteinene og gulvet kanskje også?
Setter altså lekasteinene på gulvet, og legger en MDF plate mellom dem og karet.
Fix ferdig?
Tror man kan beregne en god del mer enn 100kilo der ja, det hadde vært en god antagelse dersom det bare var vann i det..
Jeg innser jo mer og mer at det bordet ikke var et godt kjøp..
Og når Spock sier at det ikke er bra, så er det ikke det - såpass med Star trek har jeg da sett!
Leka og MDF next altså! Fanger de opp mye støv eller? Bør jeg ha noe mellom lekasteinene og gulvet kanskje også?
Setter altså lekasteinene på gulvet, og legger en MDF plate mellom dem og karet.
Fix ferdig?
Postet 02.11.11 kl 21:21
Postet 02.11.11 kl 22:16
Inaktiv bruker
Lurt og ha noe under lekastein. Hvi du får tak i sånn som man har under møbler for at gulvet ikke skal ripes, som man klipper til selv, Mener jula eller clasern har det.
så legger du noen 2tom4 over leka klossene. Skrur mdf plata fast i bjelkene så skal det bli bra solid. eller du kan stable leka så du slipper bjelkene. Men, da ville jeg hatt isopor mellom plate og lekaen.
Så er det bare å ha akvarieunderlag å deretter sette akvariet opp på.
f.eks:
så legger du noen 2tom4 over leka klossene. Skrur mdf plata fast i bjelkene så skal det bli bra solid. eller du kan stable leka så du slipper bjelkene. Men, da ville jeg hatt isopor mellom plate og lekaen.
Så er det bare å ha akvarieunderlag å deretter sette akvariet opp på.
f.eks:
Postet 02.11.11 kl 22:40
Dumt spørsmål kanskje, men bør det ikke være luft under lekablokkene? Jeg tenker på det at det er fort å søle ned vann, og da er deti kke bra om dette renner mellom platen på gulvet og selve gulvet. Man får jo ikke tørke opp, og det kan bli liggende og lage mugg eller råtne.
Bør ikke lekablokkene heves opp fra selve gulvet?
Bør ikke lekablokkene heves opp fra selve gulvet?
Postet 02.11.11 kl 23:24
Inaktiv bruker
Det høres logisk ut, men jeg vet ikke hvordan man kan gjøre det.
Postet 02.11.11 kl 23:56
Postet 03.11.11 kl 00:08
Høres ut som det kan bli endel jobb.. hadde jo lyst å få det opp i en fei!
Men her er mange gode tips som jeg tar med meg!
Det er tydelig at bordet mitt har stått med fronten mot været, for dørene er stygge. Og så tipper jeg at karet har stått oppå, ettersom skadene er på sidene av bordet. Sidene ser ikke så værst ut faktisk..
Skulle gjerne bare lagt noe oppå toppen for å jevne ut. Selve karet har en sånn ramme under som skal bære tyngden av innholdet.
Men her er mange gode tips som jeg tar med meg!
Det er tydelig at bordet mitt har stått med fronten mot været, for dørene er stygge. Og så tipper jeg at karet har stått oppå, ettersom skadene er på sidene av bordet. Sidene ser ikke så værst ut faktisk..
Skulle gjerne bare lagt noe oppå toppen for å jevne ut. Selve karet har en sånn ramme under som skal bære tyngden av innholdet.
Postet 03.11.11 kl 00:25
Postet 03.11.11 kl 09:55
Postet 03.11.11 kl 14:49
Postet 03.11.11 kl 14:54
Postet 03.11.11 kl 15:44
Postet 03.11.11 kl 16:13