Kan man male akvariebord? sitter malingen?

Er det noen som vet om det er mulig å male et akvariebord/skap? eller vil malingen skalle av. Regner med at man må bruke en god heftgrunn.
Inaktiv bruker
ALT kan males, må bare gjøres på riktig måte
Puss over så du får noe å hefte heftgrunningen på, så maler du.
pass på at malingen tåler vannsøl. Spør på en bygg/male butikk.
Plussmedlem
Det ene mitt er malt med svart akrylmaling, og det funker fint, det Tåler fint vann.
Dette er svart , men jeg vil muligens ha det hvitt, så det passer resten av interiøret. Så da er spørsmålet om det vil henge på. Er ikke helt sikker på hva skap og dører er laget av. Er møbelakvarier opprinnelig malt, eller er det folie på dem?
Inaktiv bruker
Det er sikkert folie på dem. Men som nevn over her, prøv med akryl maling det holder veldig bra. Er ikke sikkert du trenger å grunne da, bare vask det godt.
Med akryl maling menes vannbasert maling, og ikke oljemaling?
har malt møbler med vannbasert maling nemlig, men har ikke lagt merke til om det het akrylmaling.
Bare puss det lett med fint sandpapir, fjern støvet og mal i vei. Du må nok ha flere lag hvis du skal ha det hvit, slik at ikke det sorte skinner igjennom. Legg ut noen bilder av prosjektet. Lykke til.
Hvis du vil gjøre det skikkelig.
Puss over med fint sandpapir, vask av med varmt vann tilsatt salmiakk, uten såpe.
Da får du vekk alt fettet før du maler. Viktig, eller så kan malingen løsne der det har vært fett/drit/støv.
Som du var inne på, mal først med heftgunn, den er hvit, (et strøk). Som oftes så trenger man tre strøk maling når man går fra svart til hvit. Så da må du ta to strøk på topp, med hvit Akryl maling. (Vannbasert maling). Glansgrad på malingen kan være halvblank, det har du sikkert på listverk og dører/vinduer.

Ps
Du kan godt pusse litt med sandpapir mellom lagene med maling, da får du en glattere finish, det blir litt mindre støv og nupper i malingen. Kjøp et finkornet sandpapir.
Og jeg ville ha malt med en skumrulle i allefall på siste strøket. blir penest finish
Blir spennende da å se hvordan det går. Jeg skal først se om akvariet og bordet passer inn som det er, eller om jeg vil ha det hvitt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap