Hvor mye pumper bak bakgrunn

Jeg får i mårra en ny Wromak 405l. med buet front og en BTN Amazonas bakgrunn. Her skal jeg bygge med blåfilter bak hele bakgrunnen. Har søkt og lest her på forumet men har noen spørsmål.
Hvor mye pumper? Hvilket merke? Har lurt litt på å bruke 2 powerheads og 2 utløp. 2x1000l eller 2x2000l osv..
Noen formening om akkuratt denne bakgrunnen iht plassering av innsug og utplås? En oppe og en nede i ene enden og 2 utblås i andre enden? Høyre venstre?
Noe mer jeg må tenke på?

Bendik
Jeg har et malawi kar med innebygd bakgrunn hvor alt av pumper står bak denne.
Jeg har 2 powerheads som tar 6000 l/t hver , "på toppen" midt i karet, og jeg har en eheim 2180 thermofilter som har innsug bak der og utblås.
Innsugene i bakgrunnen er sånn:
2 stk " hull med "gitter" i plast, i venstre hjørne sett forfra, og et hull i høyre hjørne sett forfra
Da har jeg bestilt en Eheim Compaqt 3000 og blåfilter.
Ser at de fleste deler opp i fire kammer bak og bare har filtermateriale i ett kammer. Er det noe i veien for å å bare dele i tre og ha filtermateriale i hele bortsett fra i de små kammer på endene?
Hadde også tenkt å ha 2 litt tynnere matter inntill hverandre i første veggen. Da det er denne som tettes først og må ut til rens. Har du to kan du ta den ene ut uten at filterterningene detter ut.
BTN bakgrunnen stjeler fryktelig mye plass i dette karret men det blir veldig bra.
Så lenge vannet må sirkulere gjennom en del svamp er det ikke så nøye akkurat hvordan man gjør det tror jeg, men at det er litt praktisk er noe å tenke på. Så å ha 2 svamp-matter som er litt lettere å rense som blir raskest dirty er nok lurt
Et innsugs-hull oppe, og et nede er muligens også kjekt. I tilfelle et skulle gå tett

Svært fornøyd med filtersystemet mitt selv, men hadde jeg skulle lagd bakgrunnen på ny.. hadde jeg nok tatt mer høyde for at det bør være plass til no hender for å fikse ting :o Men Akvastabil-akvariet hadde en kant jeg ikke visste om som gjorde det litt trangere..
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap