- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Pumpe saltvann direkte fra sjøen til akvariumet?
Pumpe saltvann direkte fra sjøen til akvariumet?
Postet 13.12.11 kl 12:47
Postet 13.12.11 kl 12:53
Jeg har vært inne på tanken selv, om å kjøre saltvannsakvarium med lokale arter, uten filter men med konstant utskifting av vann, men jeg har aldri bodd riktig til.
Lokale arter må jo tåle det som er av lokal forurensning uansett, så jeg vil tro det har lite å si for vannkvaliteten om de befinner seg i et akvarium eller ikke.
Det store problemet jeg ser for meg, er alger. Akvariet kan derfor trolig ikke stå ute, pga. alt for mye lys.
Inne kan det bli kondensproblemer, i hvert fall om vinteren, med fire graders sjøvann og 20 graders stuetemperatur.
Man måtte nok helst hatt akvariet i kjeller, gang, bod eller garasje, og muligens kun hatt det i drift i sommerhalvåret.
Lokale arter må jo tåle det som er av lokal forurensning uansett, så jeg vil tro det har lite å si for vannkvaliteten om de befinner seg i et akvarium eller ikke.
Det store problemet jeg ser for meg, er alger. Akvariet kan derfor trolig ikke stå ute, pga. alt for mye lys.
Inne kan det bli kondensproblemer, i hvert fall om vinteren, med fire graders sjøvann og 20 graders stuetemperatur.
Man måtte nok helst hatt akvariet i kjeller, gang, bod eller garasje, og muligens kun hatt det i drift i sommerhalvåret.
Postet 13.12.11 kl 13:00
Hvis det er norsk saltvannsfisk du skal ha, så finnes det et par tråder om det på Nettakvariet. Blant annet denne:
Saltvannsakvarium med sirkulerende sjøvann
Ellers kan du sjekke denne listen over tråder der, jeg søkte på "norsk saltvann".
Samme søk (Norsk saltvann) gjort på AF ga denne listen som resultat
Saltvannsakvarium med sirkulerende sjøvann
Ellers kan du sjekke denne listen over tråder der, jeg søkte på "norsk saltvann".
Samme søk (Norsk saltvann) gjort på AF ga denne listen som resultat
Postet 13.12.11 kl 13:05
Endret: 13.12.11 kl 13:06
Postet 13.12.11 kl 13:20
Postet 13.12.11 kl 23:17
Du må hente vann dypt nede og ikke i sommermnd pga. alger i vannet. Dette kan du forøvrig sjeker på nettet hvoe mye alger det er i ditt område og til hvlken tid.
Vi hentet en stund fra sjøen ,men da det ble oppbluss av alger i karet ,sluttet vi med det. Men vet at mange gjør det på denne måten og det fungerer fint. Husk bare å måle saniliteten når du har riktikg temperatur på vannet da denne kan svinge ganske mye ved lavere temperatur. Sløvann holder stort sett lavere sanilitet enn det vi bruker i tropisk saltvann og må derfor gjerne økes for å få riktig verdi..
Vi hentet en stund fra sjøen ,men da det ble oppbluss av alger i karet ,sluttet vi med det. Men vet at mange gjør det på denne måten og det fungerer fint. Husk bare å måle saniliteten når du har riktikg temperatur på vannet da denne kan svinge ganske mye ved lavere temperatur. Sløvann holder stort sett lavere sanilitet enn det vi bruker i tropisk saltvann og må derfor gjerne økes for å få riktig verdi..
Postet 13.12.11 kl 23:36