Lime på bakgrunn

Er det på en eller annen måte mulig å feste innvendig bakgrunn etter at akvarie er fylt med vann?
Jeg har nemlig et nyoppstartet akvarie der vi hadde limt på innvendig bakgrunn. Nå har det vært vann i akvariet i ca tre uker og i natt hadde delene som var rundt pumpen løsnet. Må jeg tømme hele akvariet og begynne på nytt? Eller finnes det andre løsninger?
Om du skal lime med akvariesilikon må det være helt tørt og reint.
Men jeg mener jeg hørte om noe lim til akvariebruk for ettpar år siden som herdet under vann! Dette kan jo være løsningen.
Noen som vet om dette stemmer og da hva dette limet heter? Jeg har nemlig veldig lite lyst å tømme avkvariet for vann og begynne på nytt.
Her kan du kjøpe undervannslim til akvariebruk...
[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=148004+*+148005&userid=6OljYX40ZjR4Tp2jxQsya9W8lkM20KuoafX&t=temartic_e]Aquarium Münster ORCA -Underwater glue[/URL]

Fester en del bedre enn silikon så det er mulig bakgrunnen vil henge fast for godt ved bruk av denne...
Takk.
Men går ikke dette ann å få tak i, i Norge?
Maybe
Takk. Men går ikke dette ann å få tak i, i Norge?

Nei, jeg vet ikke om noen som selger det lenger. Tidligere hadde Tropefisk det i vareutvalget sitt, men den nettbutikken er nedlagt for lenge siden, så...
Du kan jo tappe ut 1/3 av vannet, å lime over vanngrensa
Tec7
eg har brukt ein lim som heter tec7 fikk den på monter, den ble annbefalt til meg av en akvarist med over 20års erfaring, den herder under vann og kleber til fuktige flater, som noen sa, tapp av 1/3 og lim over vann grensa kan fylle vann igjen etter 4-6 timer, fønket jafall supert for meg når eg limte ein slimline bakgrunn
Jeg foretok samme manøveren før jul, kjøpte glasslim på Maxbo fra Casko som var beregnet på akvarier og en tube med Tec7. Tappa ned vannet til det sto igjen ca 10 cm. Tørka av bakveggen med ei fille og lot det stå ei stund for å tørke.

Deretter førsøkte jeg både glasslimet og Tec7, jeg tok altså på en bitteliten kladd av hver for å se om det festet seg og det gjorde det. Så grov jeg ut grusen fra bakveggen og målte at bakgrunne gikk nedi (jeg monterte en slim juwel bakgrunn).

Deretter tok jeg små kladder med glasslim og Tec7 utover på bakgrunnen tredde nedi og dytta godt på plass, det satt som... ja nettopp, limt. Lot det stå litt etter at alt var kappet og limt og så startet jeg å fylle opp karet igjen. Tok litt av gangen fylte vel opp en tredjedel første dagen, så fikk det tid til å tørke. Så fylte jeg mer dagen etter osv

Har også kjørt noen skikkelige vannbytter i etterkant for sikkerhets skyld.Jeg synes dette gikk veldig greit. Det er sikkert mange andre måter å gjøre dette på, dette er min.

Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap