Lage filter til 660liter selv?

Noen som har tips til hvordan jeg kan lage et godt filter til et akvarium på 660 liter?

Hvis jeg får tak i en pumpe/powerhead som drar 1800-1900 liter i timen, hvor mye filtermateriale burde jeg velge, og hvordan er det best å plassere det?

så for meg at jeg kunne bruke 45 litern på et slags vis som beholder for "filteret"

går det ann å ha en slange/rør i akvariet som drar vann ned i 45litern og igjenom filtrerne som der igjen fører det filtrerte vannet tilbake?
er det samme prinsipp som et sumpfilter?

Hvordan fungerer sandfilter? noen erfaringer?

Haha mange dumme spm, men sikkert mange som lurer på dette. Jeg har sett litt på youtube på gjør det selv videoer, men de fleste så veldig avansert ut. Jeg tror ikke jeg har plass til så mye rør hit og dit :P

Kom gjerne med andre ideer.
Skal du ha sump, må du bruke overrenning av ett eller annet slag.

Hvis du skal ta ut vannet i en slange på "vanlig måte" vil filteret stå under trykk, og så tett tviler jeg på at du får 45-literen din.

Hvis du har anledning til å ha 45-literen over 660-literen, kan du ha overrenning i denne. Det er sikkert enklere å lage til enn å lage overrenning i 660-literen, men jeg er usikker på om det er tryggere/like trygt.
Et filterhjørne inni karet er mulig, også på store kar. Eller borre hull i karret, og bruke 45 litern til sump.
har tenkt på det der med overrenning ja.. hmmmm.

Men en om jeg sperrer av et stort hjørne med skifer stein eller noe, og putter masse blåsvamp i der, lager en sandstopper nederst, og har i en kraftig pumpe, vil det være bra nok om jeg ikke invisterer i et utvendig filter? tror akvariet skal inneholde malawi, enda ikke sikker...

Akvariet har ikke noe møbel å stå på, så jeg skal lage til noe med lecablokker.

(Det skal stå i gangen så har ikke så mye plass å bruke heller. Vil ikke ha det oppi stua siden badet og vaskerommet er rett ved der akvariet skal stå.)
Jeg har laget hjørnefilter i en 528 liter, og syns det fungerte fint :o)

Brukte først 8 cm tykk filtermatte, men det er unødvendig å lage den så tykk, filtrerte like bra med 5 cm mellomgrov matte. Svart filtermatte ser mye bedre ut enn blå.
Jeg har tenkt litt på noe slikt ja. Men da må jeg finne på noe lurt slik at det ikke vises i akvariet. Kanskje jeg skal lime sammet et "fjell" som kan skjule det på en måte. Siden jeg tenker på å ha bare malawi så er vel egentlig planter utelukket som skjulere.
vil for eksempel denne være nok i tillegg til filter da?
hmmm kanskje ikke. denne skaper vel bare bevegelse og pumper vel kanskje ikke vannet igjenom?
den her må jo være super? ikke dyr heller
Hva slags pumpe som er nok til malawi kan ikke jeg svare på :o)

Men det går jo f eks å ha 2 pumper bak filterhjørnet, tror jeg?

Det går også ann å skjule det med slimline bakgrunn, har sett det i et malawikar.

[External Image]

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRzUyaW_uSoZ9srx9m2s0EaWD5rbTWnJk9zB6FKLvpBbKSnt8BE
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap