- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Innvendig filter bak btn slimline
Innvendig filter bak btn slimline
Jeg har bestilt meg en BTN Slimline bakgrunn til Rio 300'n. Og har tenkt på å lage et innvendig filter bak den. Jeg har søkt litt på forumet, men jeg finner ikke den info'en som jeg er ute etter, så da prøver jeg her
Planen ovenfra, det er mulig at den blir speilvendt:
Den brune stripa tvert over, er slimline bakgrunnen, den svarte er plexi/lexan. Eller har noen et annet tips? Har også tenkt på isopor, men isåfall, hvilken type? Vanlig hvit? Som skiller har jeg tenkt å bruke blåsvamp, men hvilken grovhet?
Varmekolben, bør den i rom 1 eller 5?
Rom 1: Sette inn rist i nedkant av bakgrunnen, har to med 40mm åpning. Holder det? Innsuget til Eheim-pumpa jeg har nå, kommer også til å komme i dette rommet. Så har jeg tenkt å lage til noe som jeg kan ha som et forfilter før blåsvampen, evt bak ristene i bakgrunnen, filt med ei plastramme som det lages fester til, slik at den enkelt kan tas ut/inn.
Rom 2: Firkanter av blåsvamper. Kommer her til å også bruke den svampen som er i det innvendige filteret i 60l. Eller holder det med at jeg bruker Eheim’n (den går nå i 60l'n) og lager resten bak nytt?
Rom 3: Tja, det finnes mye, hva bør jeg bruke?
Rom 4: Tja, det finnes mye, hva bør jeg bruke?
Rom 5: Her kommer det da ei sirkulasjonspumpe. Er usikker på om jeg skal flytte bakgrunnen så langt framover at jeg får inn ei innvendig pumpe, eller om jeg skal ha pumpa utvendig? Hvor stor bør pumpa være? Har også tenkt på om jeg skal lage dette rommet større, slik at jeg kan ha ei pumpe innvendig, og ha resten av bakgrunnen lenger bak i akvariet. Kommer også til å legge inn slangen fra Eheim’n hit, dvs herfra og ut i akvariet.
Eheim 2071’n går uten filt, men med blåsvamp og to typer av noen kuler/rør som var med.
Det er ennå usikkert hva det blir av fisk, men er vel greit å overdimmensjonere filteret en del med en gang
Det ble en del spørsmål, håper det er noen som kan hjelpe meg med hva jeg skal gjøre.
Planen ovenfra, det er mulig at den blir speilvendt:
Den brune stripa tvert over, er slimline bakgrunnen, den svarte er plexi/lexan. Eller har noen et annet tips? Har også tenkt på isopor, men isåfall, hvilken type? Vanlig hvit? Som skiller har jeg tenkt å bruke blåsvamp, men hvilken grovhet?
Varmekolben, bør den i rom 1 eller 5?
Rom 1: Sette inn rist i nedkant av bakgrunnen, har to med 40mm åpning. Holder det? Innsuget til Eheim-pumpa jeg har nå, kommer også til å komme i dette rommet. Så har jeg tenkt å lage til noe som jeg kan ha som et forfilter før blåsvampen, evt bak ristene i bakgrunnen, filt med ei plastramme som det lages fester til, slik at den enkelt kan tas ut/inn.
Rom 2: Firkanter av blåsvamper. Kommer her til å også bruke den svampen som er i det innvendige filteret i 60l. Eller holder det med at jeg bruker Eheim’n (den går nå i 60l'n) og lager resten bak nytt?
Rom 3: Tja, det finnes mye, hva bør jeg bruke?
Rom 4: Tja, det finnes mye, hva bør jeg bruke?
Rom 5: Her kommer det da ei sirkulasjonspumpe. Er usikker på om jeg skal flytte bakgrunnen så langt framover at jeg får inn ei innvendig pumpe, eller om jeg skal ha pumpa utvendig? Hvor stor bør pumpa være? Har også tenkt på om jeg skal lage dette rommet større, slik at jeg kan ha ei pumpe innvendig, og ha resten av bakgrunnen lenger bak i akvariet. Kommer også til å legge inn slangen fra Eheim’n hit, dvs herfra og ut i akvariet.
Eheim 2071’n går uten filt, men med blåsvamp og to typer av noen kuler/rør som var med.
Det er ennå usikkert hva det blir av fisk, men er vel greit å overdimmensjonere filteret en del med en gang
Det ble en del spørsmål, håper det er noen som kan hjelpe meg med hva jeg skal gjøre.
Postet 08.02.12 kl 22:26
Postet 11.02.12 kl 00:28
Postet 11.02.12 kl 01:05
Postet 11.02.12 kl 10:44
Ta en titt på denne http://www.unimati.biz/getdoc.asp?id=11&md5hash=AF38AA854A4958F718FD034B8457E5A3
Postet 11.02.12 kl 19:32
Takk for svarene. Jeg har nå fylt opp et kammer, men har ikke kjøpt inn det jeg
trenger i resten av kammerene ennå. Bruker opp igjen pumpa fra det orginale
innvendige filteret, den skal byttes senere en gang.
Jeg silikonerte fast slinline bakgrunnen, med ei støtteplate i overkant
Det er foreløbig avdelt i 4 kammer bak. Kammeret rett etter innsuget er
nå fylt med firkanter av blåsvamp i størrelsen 2-3cm
Varmekablene er også festet med silikon til bunnglasset
Og satt på plass på bordet sitt
trenger i resten av kammerene ennå. Bruker opp igjen pumpa fra det orginale
innvendige filteret, den skal byttes senere en gang.
Jeg silikonerte fast slinline bakgrunnen, med ei støtteplate i overkant
Det er foreløbig avdelt i 4 kammer bak. Kammeret rett etter innsuget er
nå fylt med firkanter av blåsvamp i størrelsen 2-3cm
Varmekablene er også festet med silikon til bunnglasset
Og satt på plass på bordet sitt
Postet 13.02.12 kl 23:59
Endret: 14.02.12 kl 00:09
Postet 14.02.12 kl 00:11
Postet 14.02.12 kl 00:14