Vanig husholdningssvamp uten såpe

Er det noen som vet om en slik svamp kan skille ut noen giftstoffer i vann? Den er laget kun av polyuretan. Jeg tenkte at det kanskje skulle gå ann å klippe opp en slik i mange biter og ha som filtermedie. Jeg har et lite akvarie jeg skal sette opp til reker og i det er det en skillevegg hvor det er mange rom man kan fylle opp med forskjellig. Jeg har tidligere brukt en gul svamp med store hull i og har brukt det i noen år uten problemer, husker ikke hvilket stoff det var men den var mer stivere. Jeg hadde da forskjellige typer svamper til akvariebruk i rommene i tillegg til den gule.
Ingen anelse men jeg bruker det når jeg vasker av alger på innsiden av akvariet, ukentlig nesten
Hvis du mener sånn som man kjøper en pakke i forskellige farger. Så bruker jeg dem hele tiden, till altt.
Men om de er brukennes till filter, har jeg ikke noe pejling på?
Mvh. Roland Dreinø
lite sannsynlig at en såpefri svamp skiller ut giftstoffer i karet.
jeg brukte en vanlig svamp som jeg kjøpte på bensin stasjonen til å dekke igjen innsuget på filteret mitt, så ikke yngelen min forsvant inni pumpa.
10 uker senere har jeg hatt 30+ friske, scalare yngel som nå er solgt eller gitt bort
men som filtermedia er jo grovere bedre, så en svamp bør vel duge til rekekar
Jeg ville ikke gjort det. De svampene er ekstremt finporede, og vil gå potte tett med en gang. Kjøp blåfilter i stedet.
Jeg selv bruker disse svampene til å skrape vekk alger. Dette tipset fikk jeg fra en kamerat/kollega som også driver dyrebutikk og har holdt på med fisk i mange år. Så ikke noe problem med en såpefri svamp, men det er også som det blir nevnt her at disse svampene er veldig finporede, og vil dermed gå fort tette, så jeg ville ikke anbefalt å bruke dette som filtermedie. Bruk heller vanlig blåsvamp som man får kjøpt i alle dyrebutikker som forhandler fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap