Tatt ut bakgrunn, hvordan fjerne silikonen på glasset?

Nettopp tatt ut en BTN slimline bakgrunn fra 450litern og sitter igjen med masse svart silikon på innsiden av akvarieglasset. Hvordan går jeg frem for å fjerne dette uten å lage en haug med riper?

Noen som vet hva en slik bakgrunn kan selges for forresten? Kostet 1600kr nytt, men har kappet til den ene platen så den danner filtermodul. Sammehengende lengde på bakvegg er ca130cmx60cm. Legger med bilder:
Bruk et knivblad fra tapetkniv eller lignende.Men bruk et nytt blad så slipper du riper
Case closed
Takk for svar.

Stakk innom jernia, der hadde de vindusskrape med tapetknivblad på, pluss at det fulgte med flere blader. Kostet 49kr og den fungerte som bare det Skal testes som algeskrape fremover og.
hvordan fikk du løs bakgrunnen?
har en hjemmelaget isopor baakgrunn som jeg vurderer og fjerne. er litt redd for og ødelegge glasset vist jeg tar for hardt i
Måtte bruke litt makt for å få silikonen til å slippe bakgrunnen å bli igjen på glasset, men jobb deg fra ene siden og innover i karet så går det nok greit. Skal nok veldig mye til for at glasset tar skade når du drar av bakgrunnen.

Men om du ikke skal ha bakgrunnen din lenger er det jo bare å "rive den i filler". Isopor er jo ikke verdens sterkeste materiale
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap