Diy co2

Startet med co2 for 2 uker siden og ble rett og slett veldi imponert
over hva som skjedde med plantene.

Har en DIY CO2 som står og puttrer
og har lest om utallige varianter innen reaktorer og CO2 løsninger.

Sitter nå og funderer...
Som sagt har jeg en standard og enkel DIY med slange, ventil og en brusetein
som er festet nede ved bunn med hjelp av en sugekopp....
men bobblene går bare rett opp.. noe jeg skjønner ikke er optmalt.

Har fått med meg att jo lenger gassen er under vann
og jo mindre bobbleme er jo bedre er det....og da dukket ideen opp att
hvorfor ikke offre en håv og tre håv-nettingen utenpå brusesteinen
som en pose og feste den skikkelig.

Da fanger man og holder relativt mye gass under vann og alt ettersom
"trykket" stiger inne i denne posen så må noe bli presset ut
gjenom nettet og de bobblene burde i teorien vara veeeldi små.

Denne løsningen tar neppe stor plass, lager ikke lyder
og burde vara enkel å gjemme bak planter osv.

Noen som har prøvd dette eller lign løsninger ?
Jeg har hatt gode erfaringer med å la co2 fra luftesteinen gå rett opp i en sirkulasjonspumpe. Da denne pulveriserer co2 boblene og sprer dem rundt i akvariet. På denne måten tar det tid før co2 forlater vannet.

Kan også søke på youtube på "DIY diffusor".

I mitt lille akvarium bruker jeg noe ala denne.

Er enig med Stian, men C02 gjør plast sprøtt på ganske kort tid, dermed reduserer du pumpens levetid betraktlig. En bedre idè er å sette CO2 slangen på luftinntaket til defuseren på pumpen, da kommer ikke konsentrert CO2 i kontakt med rotor eller annet i pumpen og du får nesten like god virkning.

Om du har muligheten til det, lar du strømmen fra pumpen peke nedover i karret så gassen er i kontakt med vannet så lenge som mulig.

Når du er lei av dette, kjøper du en Dupla reaktor, da ser du aldri en boble igjen, da 100% av CO2'en blir løst i vannet

Husk å tilsette bikarbonat om vannet i kranen din er bløtt, ellers vil du få uønsket lav pH, og i verstefall ett dødlig pH fall for fiskene dine.

Det trenger heller ikke koste så veldig mye for komplett CO2 utstyr, om du leter litt på ebay osv. Jeg drev med CO2 DIY i en liten mnd. så kjøpte jeg komplett utstyr. Sover bedre om natten når du vet alt er helautomatisk.

Den neste begrensningen blir lys, og der sliter jeg litt, har alt 11 lysstoffrør, men fortsatt under 0,5W pr. liter. Har veldig lyst til å gå over på metall halogen, men det er ikke kona enig i da karret er ett møbelkar i stua, der alt er skjult pr. i dag.

Mvh Glenn
GlennO
Om du har muligheten til det, lar du strømmen fra pumpen peke nedover i karret så gassen er i kontakt med vannet så lenge som mulig.

Jeg bruker denne løsningen og har en keramisk difusor under strømmen og ellers DIY av enkleste sort. De bittesmå boblene ligger da og virvler på bakveggen. Kommer vel ann på størrelsen av tanken også vil jeg tro. Mitt er bare 63 L men plantevekst er ikke noe problem for å si det sånn. CO2, gjødsel og mye lys (0,5 W/L) er eksplosivt for å si det sånn....

Mitt akvarium
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap